Bok: Sosial og emosjonell kompetanse i skolen

Boken tar for seg sentrale sosiale og emosjonelle kompetanser for elever på mellomtrinnet og i ungdomsskolen, og beskriver hvordan skolen kan bidra til å utvikle disse kompetansene.

Publisert Sist oppdatert

Om boken

Sosial og emosjonell kompetanse i skolen

Redaktører: Kjersti B. Tharaldsen og Edvin Bru

Tittel: Sosial og emosjonell kompetanse i skolen

Forlag: Gyldendal

År: 2023

ISBN/EAN: 9788205577930

Kjøp boken

Boken kan kjøpes direkte fra forlaget eller via din lokale bokhandel.

Forside til boken Sosial og emosjonell kompetanse i skolen
Forside til boken Sosial og emosjonell kompetanse i skolen. Omslag: Gyldendal.

For at elevene skal være rustet til å delta i et samfunn med høye krav til sosial samhandling, selvstendighet og problemløsing, må utviklingen av sosial og emosjonell kompetanse starte i skolen. I boken utforsker forfatterne hvordan arbeid med sosial og emosjonell kompetanse kan bidra til at elevene mestrer sosiale og faglige utfordringer, både i og utenfor skolen.

Boken er viktig for alle som er opptatt av å stimulere sosial og emosjonell læring blant elever, og retter seg spesielt mot grunnskolelærerstudenten. Den er også relevant for lærere i skolen, og andre faggrupper som arbeider i skolens læringsmiljø.

Boken er knyttet til forskningsprosjektet Resilient og undervisningsopplegget ROBUST.

Les intervju med Kjersti B. Tharaldsen i forbindelse med utgivelsen:
– Emosjonsregulering er avgjørende for læring.

Boken Sosial og emosjonell kompetanse i skolen ligger på et skrivebord.

Foto: Kaja Kathrine Kristiansen.

En sniktitt i boken Sosial og emosjonell kompetanse i skolen

En sniktitt i boken Sosial og emosjonell kompetanse i skolen. Foto: Kaja Kathrine Kristiansen.

En sniktitt i boken Sosial og emosjonell kompetanse i skolen

En sniktitt i boken Sosial og emosjonell kompetanse i skolen. Foto: Kaja Kathrine Kristiansen.

Redaktører for boken:

Førsteamanuensis i pedagogisk psykologi
51831660
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Professor i pedagogisk psykologi
51832913
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning