Boken tar for seg sentrale sosiale og emosjonelle kompetanser for elever på mellomtrinnet og i ungdomsskolen, og beskriver hvordan skolen kan bidra til å utvikle disse kompetansene.
Om boken
Redaktører: Kjersti B. Tharaldsen og Edvin Bru
Tittel: Sosial og emosjonell kompetanse i skolen
Forlag: Gyldendal
År: 2023
ISBN/EAN: 9788205577930
Boken kan kjøpes direkte fra forlaget eller via din lokale bokhandel.
For at elevene skal være rustet til å delta i et samfunn med høye krav til sosial samhandling, selvstendighet og problemløsing, må utviklingen av sosial og emosjonell kompetanse starte i skolen. I boken utforsker forfatterne hvordan arbeid med sosial og emosjonell kompetanse kan bidra til at elevene mestrer sosiale og faglige utfordringer, både i og utenfor skolen.
Boken er viktig for alle som er opptatt av å stimulere sosial og emosjonell læring blant elever, og retter seg spesielt mot grunnskolelærerstudenten. Den er også relevant for lærere i skolen, og andre faggrupper som arbeider i skolens læringsmiljø.
Boken er knyttet til forskningsprosjektet Resilient og undervisningsopplegget ROBUST.
Les intervju med Kjersti B. Tharaldsen i forbindelse med utgivelsen:
– Emosjonsregulering er avgjørende for læring.
Redaktører for boken:
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning