Finn innhold
Filtrer etter kategori
Forskning
Vis 12 treff
Vi eksperimenterer med ulike kreative uttrykksformer som lek, dans, drama og skriving for utforske og utvikle erfaringer knyttet til kropp, helse og sykdom.
Nyhet
Islam har vært og blir stadig diskutert. Nå er Marianne Hafnor Bøe ved UiS er sammen med Mona Helen Farstad ved HVL bokaktuelle med Islam – tradisjon, tilhørighet og praksis.
Nyhet
Brynjar Åbel Bandlien, førsteamanuensis i dans ved Fakultet for utøvende kunstfag har premiere for sin forestilling All tomorrow's parties den 1. september.
Barnehageforskere fra Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger har mottatt EU-midler til ikke mindre enn to utdanningsprosjekt for strategisk partnerskap. De to pågående prosjektene samarbeider med til sammen ti internasjonale partnere fra både universiteter og kunst- og kultur-institusjoner rundt om i Europa.
Her finner du informasjon og nyttige lenker til vitenskapelige og fagrelevante kilder for forskning og studier innen humaniora. Biblioteket gir deg tilgang til ressurser innen fagene historie, kunst, religion, samt språk og litteratur.
Nyhet
I desember 2020 har første klasse fra Bachelor i dans og Bachelor i utøvende musikk gått sammen for å skape musikk og dans til video.
Korfor blir vikingar og norrøn fortid stadig meir populært?
- I dag har ein virtuell nærleik til dei døde gjennom sosiale media som Facebook, meiner religionsforskar Anne Kalvig.
Det har Hege Roaldset undersøkt i sitt doktorgradsarbeid. Hun har også sett på hvorfor mange forble kristne til tross for at det var forbundet med utfordringer.
UiS-forskarane Marianne Hafnor Bøe og Anne Kalvig er for tida aktuelle med ei ny lærebok i religionsvitskap.
The entanglement of choreographic and pedagogic practices is the theme of the PhD project of Mari Flønes at The Faculty of Performing Arts.
– Markering av ulike religiøse og kulturelle høytider kan bidra til å gjøre elevene til gode samfunnsborgere, mener religionsforsker Marianne Bøe. Men hun presiserer at det er viktig å skille mellom markering og feiring.