Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (BBD300)
I kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) inngår faget pedagogikk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
BBD300
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnehagens historie, kultur og egenart, lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner
- har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelses- og utviklingsarbeid
- har kunnskap om ledelse og veiledning av mennesker med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger
- har kunnskap om makt, medvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser i barnehagen
- skal ha kunnskap om verdibasert ledelse som utgangspunkt for bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan vise selvstendighet i å lede veilednings- og samarbeidsprosesser i utviklingsarbeid
- kan anvende relevant profesjonsforsking i utvikling av barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
- har ferdigheter til selvstendig og i samarbeid med andre å planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere pedagogisk arbeid
- kan ta i bruk egnede metoder og verktøy i arbeidet med utviklings- og læringsprosesser
- kan reflektere over egen og barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk
- kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagens praksis
- har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med barn, foresatte og personale
- kan være i konstruktiv dialog med eksterne samarbeidspartnere
- kan se hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
- kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og kan vurdere hvilke ledelseshandlinger som er nødvendige for å realisere en ønsket utvikling
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Utviklingsoppgave | 1/1 | 10 Uker | Bokstavkarakterer |
Utviklingsoppgave: Studentene skal arbeide i grupper (2-4). Oppgaven skal gi studentene erfaringer med å beskrive, analysere og vurdere mulige utviklingsområder i en barnehage på bakgrunn av kartlegging, analyse m.m. Omfang: 3000 - 4000 ord (+/-10 %) avhengig av antall personer i gruppen.Utviklingsoppgaven kan ikke løsrives fra praksis:
• Ved trekk/permisjon fra praksis må utviklingsoppgaven utsettes til praksis skal gjennomføres.
• Ved ikke bestått praksis må utviklingsoppgaven utsettes.
• Ved trekk fra utviklingsoppgaven eller vurdering ikke bestått må ny praksis følges når utviklingsoppgaven skal gjennomføres selv om praksis allerede er bestått.
Hvis en kandidat fremstiller seg til ny ordinær prøving, gjelder det pensum og den prøvingsformen som er fastsatt for den aktuelle prøvingen (Forskrift om studier og eksamen, § 3-9 pkt. 3).Merk: Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. Eventuell endring i karakter etter klagesensur får bare virkning for studenter som klager. jmf. Forskrift om studier og eksamen § 5-5, 2b.Ved 3. gangs forsøk er det ikke nødvendig med ny praksis, men deltakelse på skrivekurs og ny veiledning anbefales.Det blir alternativ skoleeksamen for studenter som ikke deltar i ordinær eksamen på grunn av utenlandsopphold knyttet til praksis.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Spesifisering av arbeidskrav:
Individuelt bidrag i skriveprosessen til utviklingsoppgaven: Alle gruppemedlemmen må bidra inn i skriveprosessen i forbindelsen med utviklings- oppgaven både iht gruppekontrakt og veiledningsgrunnlag.
Obligatorisk krav må være gjennomført og godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
June JungeStudieprogramleder:
Kristin GrøsvikPraksiskoordinator:
Lena ForusStudiekoordinator:
Karin BernerArbeidsformer
I undervisningen vil studentene møte et mangfold av arbeidsmåter. Emnet kombinerer digitale- og tradisjonelle forelesninger og seminarer med studentaktive lærings- og arbeidsformer. Arbeidsformene fordrer aktiv deltakelse fra studentenes side. I tilknytning til skrivning av utviklingsoppgaven presenterer studentene tematikker i plenum, og det gis gruppeveiledning på tekstutkast.
Praksis utgjør en integrert del av kunnskapsområdet. Se eget kapittel om praksis, samt praksisplan.