Digital Markedsføring (BRH310)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
BRH310
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Michael E Porter sa i 2001 - noe som fortsatt er gyldig:
« The key question is not whether to deploy internet technology - companies have no choice if they want to stay competitive - but how to deploy it"
Emnet er delt inn i to hoveddeler. Del 1 «Det strategisk grunnleggende» hvor vi legger selve grunnmuren for hva digital markedskommunikasjon og distribusjon er. Vi introduserer sentrale modeller, begrep og litt historikk. Det er stort fokus på hvordan utvikle en digital markedsstrategi med alle komponenter, samt koordinering med tradisjonell markedsstrategi. Del 1 tar også opp hvordan vi jobber med den digitale kunden, skaper «personer» og vi utvider markedsmiksen og behandler hvordan vi anvender dette online. Til slutt i del 1 lærer vi hvordan vi skal måle og evaluere effekten av ulike digitale løsninger. Del 2 «Operasjonell tilnærming» - her er fokuset på alle de ulike kanalene, medieflatene, teknologien og det digitale innholdet. Vi starter med å se på hvordan man skaper «godt» innhold, dernest fokuserer vi på sosiale medier, websider, e-post, søkemotor optimalisering, mobilmarkedsføring, betalt online reklame, PR og merkevarebygging på nett. Siste tema er e-CRM (Electronic Customer Relationship Management) hvor vi diskuterer hvordan rekruttere og utvikle kunder, innsamling, vedlikehold og bruk av «Big Data».
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
- Har kunnskap om digital markedskommunikasjon og distribusjon.
- Har grunnleggende innsikt i utvikling av en digital markedsstrategi.
- Har kunnskap rundt problemer knyttet til utvikling av innhold for digitale media.
- Har oversikt over lover og retningslinjer som ivaretar sikkerheten for innsamling og behandling av persondata.
- Har kunnskap om ulike kanaler, media og plattformer som brukes innenfor digital kommunikasjon.
- Har forståelse av hvordan tradisjonelle markedsføringsmodeller kan anvendes for å utvikle nye metoder til bruk innenfor en digital verden.
- Har innsikt i metoder for å måle og vurdere effekten av ulike digitale strategier og kanaler.
Ferdigheter:
- Kan redegjøre for hvordan digital teknologi har endret markedskommunikasjon og distribusjon.
- Kan utarbeide en grunnleggende digital markedsstrategi.
- Kan analysere funksjonalitet og effektivitet til ulike digitale plattformer, kanaler og media i relasjon til en bedrifts behov.
- Kan reflektere rundt etiske problemstillinger i bruken av ulike digitale løsninger.
- Kan gjenkjenne og forklare hvordan ulike mikro- og makro-nivå faktorer påvirker ulike digitale løsninger for bedrifter og organisasjoner.
- Kan utvikle godt innhold for digital kommunikasjon.
- Kan vurdere effektivitet i valg av kanaler for digital markedskommunikasjon og distribusjon.
- Kan beskrive hvordan digital markedskommunikasjon og distribusjon brukes i praksis.
- Måle og evaluere effekten av ulike digitale strategier og kanaler.
Generell kompetanse
- Kan demonstrere hvordan de ulike digitale teknologiske løsningene integreres til en helhet som gir et konkurransemessig fortrinn for en bedrift.
- Kan sette de digitale teknikkene i en sømløs sammenheng med bedriftens øvrige tradisjonelle markedsaktiviteter.
- Kan analysere relevansen av innovasjoner og digitale nyvinninger.
- Har innsikt i og forståelse for hva som fungerer i forhold til kunde, produkt og organisasjon.
Forkunnskapskrav
BRH210 Markedsføring
BHO270 Markedsføringsledelse
Eksamen / vurdering
Hjemmeeksamen/prosjektarbeid i gruppe og skriftlig individuell skoleeksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen/prosjektarbeid i gruppe | 2/5 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer | |
Skriftlig individuell skoleeksamen | 3/5 | 4 Timer | Bokstavkarakterer |
Hjemmeeksamen/Prosjektarbeid i gruppe, maks 4 personer. Prosjektoppgavens omfang: 3000 ord +/- 500
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jon Børre BenjaminsenInstituttleder:
Trude FurunesArbeidsformer
Forelesninger, gjesteforelesere, oppgaveløsning/case i undervisningstimene.
Forelesninger, 40 timer
Prosjektarbeid med foreleser, 6 timer
Selvstyrt Prosjektarbeid, 30 timer
Selvstudium, 170 timer
Individuell eksamen, 4 timer
Totalt anbefalt tid, 250 timer