Integrert kunnskapsanvendelse i sosialt arbeid - arbeid med faglige problemstillinger (BSO301)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
BSO301
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet består av seks temaer:
- Metodisk sosialt arbeid på individ, familie, gruppe og samfunnsnivå
- Psykisk helsearbeid
- Rusproblematikk og avhengighet
- Vold og voldsforbyggende arbeid
- Tverrprofesjonelt samarbeid.
- Forebyggende helsearbeid
I vårt velferdssamfunn blir noen grupper marginalisert både i forhold til arbeidsmarkedet og sivilsamfunnet. En av sosialt arbeids viktigste oppgaver er å forstå hvordan sosiale problemer oppstår og opprettholdes, og hvordan sosialt arbeid kan bidra til å myndiggjøre mennesker og synliggjøre forhold i samfunnet som bidrar til å opprettholde sosiale problemer og motvirke disse.
Det skal legges vekt på studentenes erfaringer ifra praksis, og bruke disse i undervisningen.
Læringsutbytte
En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Metodisk sosialt arbeid på individ-, familie-, gruppe- og samfunnsnivå
- Har bred kunnskap om sosialt arbeids teorigrunnlag og metoder som retter seg mot individer, familier, grupper og samfunn.
- Har bred kunnskap om teoretiske perspektiver, erfarings- og brukerkunnskap i sosialt arbeid og andre relevante fagområder.
- Har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer oppstår og utvikler seg i en samfunnsmessig sammenheng.
- Har kunnskap om relevant og sentral lovgivning innen velferdsforvaltningen.
- Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid relevant for sosialt arbeid, nasjonalt og internasjonalt.
- Kan anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i veiledning, motivasjon og systematisk endringsarbeid, og kan veilede brukere, pasienter og pårørende og relevant personell som er i lærings, mestrings og endringsprosesser.
- Kan anvende ulike metodiske tilnærminger på individ-, gruppe- og samfunnsnivå innenfor ulike tjenesteområder.
- Kan vurdere vitenskapelig kunnskap og politiske rammebetingelser i en praktisk sammenheng.
- Kan tilegne seg ny kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis. Videre skal kandidaten også kunne dokumentere og formidle sin faglige kunnskap.
- Kan anvende forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i profesjonsutøvelsen.
Psykisk helsearbeid
- Har kunnskap om psykiske lidelser og hvordan dette kan bidra til marginalisering og utenfor skap.
- Kan anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i veiledning, motivasjon og systematisk endringsarbeid i møte med mennesker med psykiske lidelser.
Rusproblematikk og avhengighet
- Har kunnskap om rus og avhengighet og hvordan dette kan bidra til marginalisering og utenfor skap.
- Kan anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i veiledning, motivasjon og systematisk endringsarbeid i møte med mennesker med rus og avhengighetsproblematikk.
Vold og voldsforbyggende arbeid
- Kan finne, vurdere og sette inn tiltak som lindrer og reduserer konsekvensene av vold og overgrep overfor voksne i alle aldre.
Tverrprofesjonelt samarbeid
- Har kunnskap om ansvars- og arbeidsfordeling i velferdsforvaltningen, tverrprofesjonelt samarbeid og samspillet mellom offentlig, privat og frivillig sektor.
Forebyggende helsearbeid
- Har kunnskap om sentrale problemområder som arbeidsledighet, fattigdom, rus og avhengighet, psykiske vansker, funksjonsnedsettelser og andre forhold som kan bidra til marginalisering og utenforskap.
- Har kunnskap om forebygging og folkehelse, og forstår samspillet mellom helseutfordringer og sosiale problemer på individ-, familie- og samfunnsnivå.
- Har kunnskap om forebygging og folkehelse, og forstår samspillet mellom helseutfordringer og sosiale problemer på individ-, familie- og samfunnsnivå.
Forkunnskapskrav
BSO101 Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag, BSO102 Kommunikasjon og samhandling i sosialt arbeid, BSO103 Velferdspolitikk, BSO104 Velferdsrett, BSO201 Sosialt arbeid med barn og familier i kontekst, BSO202 Barnevernfaglig arbeid - barne- og familiesentrering
BSO101 Innføring i sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag, BSO102 Kommunikasjon og samhandling i sosialt arbeid, BSO103 Velferdspolitikk, BSO104 Velferdsrett, BSO201 Sosialt arbeid i kontekst, BSO202 Barnevernfaglig arbeid - barne- og familiesentrering
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Omfang: Maksimalt 3500 ord inkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra eksamen.
Nærvær: Det er obligatorisk nærværsplikt med 75 % i undervisningen i ferdighetstreningsgrupper og seminarer. Studenter som har et nærvær under 75 % i de obligatoriske undervisningsaktivitetene mister eksamensrett uansett begrunnelse.