Bacheloroppgave i geovitenskap og energiressurser (GEOBAC)
Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid der du skal bruke de kunnskapene som er opparbeidet gjennom bachelorstudiet til å løse en spesifikk oppgave. I gjennomføringen av denne oppgaven skal du vise evner og kvaliteter som kommende ingeniør.
Bacheloroppgaven skal normalt utføres i siste semester av studiet. På dette studiet har du vanligvis skaffet deg de fagkunnskapene som kreves for gjennomføring av en relevant bacheloroppgave for studieløpet ditt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
GEOBAC
Versjon
1
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått bacheloroppgave skal ha følgende læringsutbytte:
- Kan jobbe selvstendig
- Kan beskrive oppgaven klart og ryddig i henhold til fagområdets terminologi og uttrykksformer
- Har erfaring med litteratursøk, vitenskapelig rapportering og etiske standarder på fagområdet
- Har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter og løsninger innenfor sitt fagområde, og kan sette disse i et etisk perspektiv, livsløpsperspektiv og sikkerhetsperspektiv
- Kan anvende relevante teoretiske modeller eller studier støttet av forskningsresultat
- Kjenner til og kan begrunne relevante metodeverktøy og arbeidsmåter
- Kan utrede problemstillingen og koble konklusjonen til problemstilling
- Har evne til kritisk vurdering av eget arbeid
- Kan forsvare høy etisk atferd i faglige og andre sammenhenger og slik være en god rollemodell
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer og opptre som nyttig og saklig aktør i en vitenskapelig debatt
- Anerkjenner når en vitenskapelig uenighet er viktig, og kan delta i debatten.
Forkunnskapskrav
Viser til regler for bachelor- og masteroppgaver for krav om beståtte studiepoeng for å ta ut en bacheloroppgave
Oppgaveskriving ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet | Universitetet i Stavanger (uis.no)
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | 1/1 | 4 Måneder | Bokstavkarakterer | Alle |
Her er lenke til informasjon og regler om oppgaveskriving. Vi gjør oppmerksom på at hovedregelen er at en kandidat har kun ett forsøk på oppgaven. Se Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger §3-10 Antall forsøk punkt 4.Trekkfrist er 1. april
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Lisa Jean WatsonEmneansvarlig:
Alejandro Escalona VarelaInstituttleder:
Alejandro Escalona VarelaArbeidsformer
Bacheloroppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe med en eller to studenter, avhengig av oppgavens tema.
Arbeid med prosjektet: Prosjektarbeidet varierer utifra oppgavetema. Noen oppgaver er teoretiske, mens andre er eksperimentelle, og derfor vil fokus for forskningen variere. Alle oppgaveprosjekter vil bestå i litterturstudier og arbeid på datamaskin.
Kommunikasjon med veileder: Det er viktig for både student og veileder å oppnå et godt samarbeid i løpet av arbeidsperioden for oppgaven. Regelmessige møter hvor studenten presenterer og drøfter progresjonen sin kan være et nyttig utgangspunkt for å oppnå et godt samarbeid. Det anbefales at studenten har skrevet et utkast til tekst i forkant av et slikt møte, for å danne et grunnlag for drøfting med veileder. Skriftlig arbeid som studenten ønsker å drøfte med fagansvarlig/veileder sendes til vedkommende i god tid før møtet.
Håndtere prosjektet: Regelmessig kommunikasjon med veileder er anbefalt, men studenten bør også utarbeide en egen tidsplan for å sikre en god progresjon i arbeidet. Tidsplanen bør inneholde delmål og tidsfrister, som for eksempel for når arbeidet med litteraturen for oppgaven bør være gjennomført, når de ulike fasene for eksperimenter eller tolkning av feltarbeid bør være ferdig, og når hver og enkelt del av selve oppgaven bør være skrevet og klar for gjennomgang hos veileder. Det er en fordel for studentene å begynne med skriveprosessen så fort som mulig. Å starte skriveprosessen med en skisse over prosjektet vil hjelpe deg med å opprettholde en organisert skriveprosess.
Oppgavens innhold: Bacheloroppgaver kan ha mange ulike former for innhold. Mange oppgaver baserer seg på konstruksjonsarbeid eller eksperimentelt arbeid, mens andre bacheloroppgaver er mer teoretiske. En bacheloroppgave kan være en oversikt-basert oppgave hvor en oversikt over et fenomen er gjort rede for ut ifra ulike litterære kilder, det kan være en mer diskusjonsbasert oppgave, eller en oppgave med mål om å løse en spesifikk problemstilling eller å utvikle et produkt. En oppgave må ha et klart definert mål, være velstrukturert og velskrevet. Drøftingen skal inneholde etiske og miljømessige konsekvenser av funn / temaområde / utviklet produkt (c.f. the Norwegian National Committee for Ethics and Research - the Guidelines for Resarch Ethics in Science and Technology - https://www.forskningsetikk.no/en/guidelines/science-and-technology/guidelines-for-research-ethics-in-science-and-technology/ ).
De generelle dele av en bacheloroppgave er: Introduksjon til temaet og problemstillingen med motivasjonen for prosjektet, målsetting og forskningsspørsmål; presentasjon av litteratur; geologisk setting, hvis relevant; metode eller eksperiment; data eller liste over materialer; presentasjon av resultater; drøfting av resultater, og konklusjon hvor forskningsspørsmålene er besvart og forslag til fremtidig forskningsarbeid på området.
Argumenter for og mot et spesifikt utsagn må presenteres på en logisk måte og må støttes av litteraturen. En medstudent med en lignende bakgrunn skal kunne være i stand til å lese og forstå oppgaven uten å få ekstra informasjonsmateriale. Gjengivelse av innhold fra bøker og lignende om generell teori og kunnskap skal være begrenset. Studenten må lage en liste over referanser for oppgaven, og på en korrekt måte sitere disse kildene i oppgaveteksten
All tekst, kode, figur eller annet materiale som er laget av en læringsspråkmodell eller kunstig intelligens, må siteres og dokumenteres.
Hvis teksten er korrekturlest og forbedret av en lærespråkmodell eller kunstig intelligens, må det avgis en erklæring i innleveringen, for eksempel i Acknowledgements. "Denne teksten har blitt korrekturlest og forbedret av TJENESTE den DATO."
Mer informasjon om bacheloroppgaven finnes på fakultetets nettside for oppgaveskriving: Oppgaveskriving ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet | Universitetet i Stavanger (uis.no)