Treningslære (IDR133)
Emnet gir innføring i treningslære, og omfatter grunnleggende teorier for hvordan trening bør planlegges, gjennomføres og evalueres for å oppnå best mulig treningseffekt. Treningsprinsipper og treningsmetoder blir presentert teoretisk og testet ut i praktiske timer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
IDR133
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Grunnleggende treningsprinsipper
- Treningsplanlegging med tradisjonell periodisering, arbeidskravsanalyse, og målsetninger
- Begreper og grunnleggende teori knyttet til oppvarming, utholdenhet, muskelstyrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og motorikk
- Praktisk uttesting av treningsmetoder for å utvikle egenskapene nevnt ovenfor
- Intensitetsstyring
- Testmetoder for måling av fysiske egenskaper
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha kunnskaper om:
- Sentrale begreper, prinsipper og anerkjente treningsmetoder som anvendes i treningslære.
- Teorier knyttet til oppvarming, motorisk utvikling og trening av utholdenhet, muskelstyrke, spenst, hurtighet, bevegelighet og koordinasjon.
- Prestasjonsbestemmende faktorer i ulike idretter.
- Alders- og kjønnsrelaterte forskjeller og deres konsekvenser for trening.
- Enkle tester og testprosedyrer, samt prinsipper for valg av tester.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Utarbeide arbeidskravs- og kapasitets- analyser, samt fastsette "SMARTE" mål, i ulike idretter.
- Utarbeide økt-, uke- og periode- planer basert på ulike idretters krav og målene for treningen.
- Anvende kunnskap om variablene intensitet, volum og hyppighet for å påvirke idrettslig prestasjonsevne.
- Vise grunnleggende løfteteknikker og treningsøvelser for oppvarming, styrke, spenst og hurtighet, bevegelighet, utholdenhet og koordinasjon.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- Vurdere bruken av anerkjente prinsipper ved treningsplanlegging for individuelle idretter og lagidretter.
- Kritisk vurdere aktivitet og treningsopplegg med tanke på mulighet for utvikling av prestasjonsfremmende faktorer.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
2 skriftlige eksamener
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen 1 - 2 deloppgaver | 4/10 | 2 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Skriftlig eksamen 2 - 2 deloppgaver | 6/10 | 3 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
To skoleeksamener. Den første er 2-timers eksamen som består av to deler: generell treningslære og motorikk. Den andre eksamenen har 3 timers varighet og består av to deler: utholdenhet og styrke/spenst/hurtighet.På hver av de to eksamenene må begge de to delene vurderes til bestått karakter for å bestå eksamenen. Samlet karakter i emnet fastsettes ved at eksamen 1 teller 40% og eksamen 2 teller 60%.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Gjennomføre flervalgsoppgaver for repetisjon etter minst 80% av teoretiske forelesninger til hhv. eksamen 1 og eksamen 2.
- minst 80 % oppmøte i praktiske timer
- For eksamen 1 kreves godkjent arbeidskrav i koordinasjon og motorikk
- For eksamen 2 kreves godkjent to arbeidskrav: ett i utholdenhet og ett i styrke/spenst/hurtighet.
Hvert arbeidskrav er på 1000-1500 ord. Studenter som får en eller flere av oppgavene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet til en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form. Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved innlevering av ny oppgave.