Forskningsmetoder, innovasjon og fagutvikling i barnevernet (MBA103)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024
Emnekode
MBA103
Versjon
1
Vekting (stp)
20
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har
- avansert kunnskap om ulike kunnskapsparadigme og forklaringsmodeller, og betydningen disse har for valg at metodologisk tilnærming
- avansert kunnskap om sentrale begreper innen kvalitative og kvantitative metoder, samt aksjonsforskning, fagutvikling og innovasjon
- avansert kunnskap om forsknings og prosjektdesign, samt etikk i forsknings og utviklingsarbeid innenfor barnevern som fagområde
- inngående kunnskap om statistiske teknikker for å innhente og analysere store datamengder.
- inngående kunnskap om kvalitative metoder om å innhente og analysere kvalitative data.
- avansert kunnskap om forholdet mellom forskningskompetanse, brukerkompetanse og erfaringskompetanse og disse kunnskapsperspektivenes betydning for utviklingen av barnevernsfeltet.
- inngående kunnskap om institusjonelle og organisatoriske rammevilkår for innovasjon og fagutvikling i barnevernet.
- inngående kunnskap om innovasjon og innovasjonsprosesser i tjenesteutvikling og arbeid med barn, unge og familier.
- avansert kunnskap om hvordan forskningsbasert kunnskap kan brukes til innovasjon, nytenkning og fagutvikling.
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere og forholde seg kritisk til forskning basert på kunnskap om metoder og kunnskapsperspektiv.
- anvende kvalitative og kvantitative metoder til å kritisk vurdere og analysere eget og andres materiale.
- kritisk vurdere metodebruk i tilgjengelig forskning på feltet, og arbeide selvstendig og systematisk med metodiske kunnskaper.
- anvende statistisk analyse og kritisk vurdere offentlig statistikk. Kandidatene kan samle inn kvalitativt materiale og kunne kritisk vurdere bruken av kvalitative analyser i andres arbeid.
- samle inn egne data og analysere disse på metodisk adekvate måter. Kjenne til de mulige fallgruver som kan lede til forkasting av sanne synspunkter.
- evaluere forhold relatert til etikk, validitet og refleksivitet i forskning på sårbare grupper.
- bruke relevante metoder for å planlegge, gjennomføre og lede prosjekter og prosesser innenfor innovasjon og fagutvikling i barnevernet.
- bruke forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i fagutviklings- og innovasjonsarbeid innen barnevern.
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- anvende kunnskapen på nye områder og bruke dem i fag-, yrkes- og forskningsetiske sammenhenger.
- formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets terminologi.
- kommunisere om faglige problemstillinger og validitet og reliabilitet i funn både med andre spesialister og i allmenheten.
- bidra til faglig og metodisk fundert innovasjon og nytenking.
- anvende kunnskaper og ferdigheter innenfor for forskningsmetoder og innovasjon til å gjennomføre forsknings- og innovasjonsprosjekter knyttet til problemstillinger innenfor barnevernsfeltet.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skoleeksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter (3) må være godkjent for at studenten kan ta eksamen i emnet. Godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Praksisstudier: Bestått to ukers praksis.
Skriftlig individuelt arbeidskrav: Omfang: 2500 ord +/-10% inkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th. Studenter vil motta en veiledning med fremovermelding underveis i arbeidet med arbeidskravet.
Nærværskrav: 75% nærvær i obligatorisk undervisningopplegg markert i undervisningsplan.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Anne Katrine FolkmanEmneansvarlig:
Kathrine SkolandArbeidsformer
Forelesninger, seminarer og prosjektarbeid.
Emnet har to ukers praksis.
Praksis
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.