Å være lærer i det teknologirike klasserommet (MGL1700)
Emnet sikter mot å bidra til forståelse av lærerprofesjonen og profesjonell utøvelse av lærerarbeidet i det teknologirike klasserommet. I emnet inngår både praktisk arbeid med og utforsking av ulike teknologiske redskaper, samt diskusjon og drøfting av hvilke endringer, muligheter og utfordringer det teknologirike klasserommet innebærer for både lærer- og elevrollen. Kompleksitet og dilemmaer vektlegges, og studiet sikter mot å bidra til utvidet forståelse av undervisning som ulike digitale kunnskaps -og læringsmøter.
Etter fullført emne kan studenten velge å ta en MA i profesjonsrettet pedagogikk, innrettet mot videre studier av undervisning og læring i teknologirike klasserom.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGL1700
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- forventninger og utfordringer knyttet til lærerrollen/lærerarbeidet i det digitale klasserommet i en digital medievirkelighet
- hvordan samspillet og interaksjon mellom lærer, elev og redskaper påvirkes i digitale omgivelser
- hvordan digitale verktøy kan bidra til skaperglede, engasjement og utforskertrang
- digital dømmekraft og hvordan denne kan utvikles
Ferdigheter
Studenten kan
- alene og i samarbeid med andre tilrettelegge for utforskende læring med digitale og analoge verktøy
- kan anvende mange ulike digitale læringsteknologier og kritisk vurdere bruken av disse i forhold til fag, elev og situasjon
- knytte utvikling av elevers digitale dømmekraft til arbeid med digitale redskaper
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og analysere utfordringer knyttet til undervisning og læring i det teknologirike klasserommet
- utvise kritisk dømmekraft i anvendelsen av digitale redskaper i undervisningen
- bidra i skolens utviklingsarbeid med hensyn til profesjonsfaglig digital kompetanse
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Prosjektoppgave | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Prosjektoppgaven skal knyttes til arbeidskrav og læringsutbytteformuleringene. Omfang ca 4500 ord +/- 10%
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
I emnet har studentene følgende arbeidskrav
- Beskrivelse muligheter og utfordringer ved didaktisk bruk av et gitt digitalt verktøy i undervisningen (individuell oppgave, valgfri digital presentasjonsform)
- Med utgangspunkt i forskningslitteratur reflektere over forventninger og utfordringer knyttet til lærerrollen/lærerarbeidet i det digitale klasserommet (gruppeoppgave, valgfri digital presentasjonsform)
Obligatoriske undervisningsaktivitetar
Obligatorisk deltakelse på seminar og verkstedsarbeid på DDV. I tillegg er minimum 70 % tilstedeværelse i annen undervisning påkrevd.
Fagperson(er)
Faglærer:
Paolo Haaland ScarbocciEmneansvarlig:
Tarja Irene TikkanenStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudFaglærer:
Nina HelgevoldStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasArbeidsformer
Studentene vil møte et mangfold av arbeidsmåter og digitale verktøy, som bl. a speiler arbeidet i skolen.
Undervisningen vil bli organisert som plenumsforelesninger, seminargrupper og verkstedarbeid (DDV).
I verkstedsarbeid (DDV) og gjennom praktisk arbeid i skolen vil studentene få muligheter til å arbeide med ulike verktøy som koding/blokkprogrammering, AR/VR/MR, produksjonsverktøy for lyd og bilde, skaperverksted, E-sport, didaktisk bruk av ulike spill. Her vil studenten selv kunne påvirke valg av fordypning.