Pedagogikk og elevkunnskap 4 (MGL3400)
I løpet av emnet skal studenten utvikle et analytisk og kritisk perspektiv på skolen som organisasjon, personalets mulighet til å skape konstruktive og inkluderende læringsfellesskap og egen praksis i lys av organisasjonsteoretiske, pedagogiske og vitenskapsteoretiske perspektiv. I tillegg inngår konflikthåndtering og forebygging av mobbing i emnet, og elevens danning i et pluralistisk samfunn vektlegges.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGL3400
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Pedagogikk og elevkunnskap, ved Universitetet i Stavanger, er delt i to sykluser som til sammen utgjør 60 studiepoeng. PEL-fagets første 30 studiepoeng ligger på utdanningens første og andre semester, mens de siste 30 er lagt fjerde studieår. For å følge opp rammeplanens føringer om profesjonsretting og progresjon og med det utvikling av studentenes profesjonskompetanse, er innholdet ordnet i henhold til tre faglig overordnende og gjennomgående begrepspar:
- Læring - undervisning: PEL-faget skal være profesjonsrettet og utvikle studentenes forståelse av at lærerarbeidet blant annet innebærer å gjennomføre en undervisning som sikrer gode læringsprosesser for alle elevene.
- Inkludering - mangfold: I Rammeplan for grunnskolelærerutdanningene er det understreket at studentene skal kvalifiseres for å tilpasse opplæringen til alle elevene. Av den grunn vil det å være lærer i en inkluderende skole preget av elevmangfold være en av de overordnede tematikkene i faget.
- Profesjonsutvikling - profesjonsfelleskap: Lærerrollen er mangefasettert og i stadig forandring fordi lærerarbeidet endres i takt med samfunnet, i takt med myndighetenes krav til læreren og i takt med utviklingsprosesser i profesjonen. For å forberede studentene på at lærerarbeid innebærer deltakelse i profesjonsfellesskap på ulike nivå, vil de systematisk bli utfordret til å lære sammen med andre.
De overordnete begrepsparene skal danne grunnlag for utvikling av en profesjonskompetanse som bidrar til forutsetninger for å møte elevmangfold og mangfold i skolens profesjonsfellesskap. Begrepsparene vil vektlegges ulikt i de ulike emnene og vil tidvis være naturlig integrert i hverandre. I syklus 2, pel 3 og pel 4, vektlegges særlig begrepsparene profesjonsutvikling - profesjonsfellesskap. En slik orientering er og i samsvar med Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-06-07-860
På PEL4 MGL 4400 reflekteres dette i følgende spesifikke innholdskomponenter:
Skoleutvikling.
Demokrati og medborgerskap.
Fellesskapets betydning.
Forebygging og håndtering av mobbing.
Etisk og profesjonsetisk bevissthet.
Danning og identitet i et pluralistisk samfunn med religiøst og livsynsmessig mangfold.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om utviklingsprosesser/læring i skolen som organisasjon
- har inngående kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser fra 1.- 7. trinn
- har inngående kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
- har avansert kunnskap om elevens danning i et demokratisk, pluralistisk samfunn, blant annet om religion og livssyn som del av barn og unges identitet og referanserammer
- har kunnskap om profesjonsetiske grunnbegreper
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap til å kritisk vurdere utviklings- og endringsprosesser i skolen
- kan anvende forskningsbasert kunnskap til å forebygge mobbing og analysere og iverksette tiltak som skal motvirke mobbing
- kan analysere og drøfte samspillet mellom mangfold, demokratioppdragelse og medborgerskap
- kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
- kan identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan identifisere og analysere utfordringer i skolehverdagen i en pluralistisk skole og utnytte muligheter den gir
- Kan med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp.
Forkunnskapskrav
MGL1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGL1200 Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold.
MGD1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGD1200 PEL 2. år (1. - 7. trinn) ; Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold
MGL1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom, MGL1200 Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold., MGL3300 Pedagogikk og elevkunnskap 3
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skoleeksamen | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
I Pedagogikk og elevkunnskap vil studentene bli utfordret på koplingen mellom teori og praksis, blant annet gjennom casebasert undervisning. Deler av undervisningen vil gå med til å diskutere hvilke konsekvenser de faglige begrepene kan ha for arbeidet i skolen. Faget skal føre til faglig refleksjon, personlig vekst og yrkesetisk bevissthet. Evnen til kritisk refleksjon oppøves bl. a i diskusjoner der studentene anvender fagets begrepsapparat. I undervisningen vil studentene også møte et mangfold av arbeidsmåter som alle har som formål å dyktiggjøre dem i lærergjerningen. Derfor er minimum 80 % tilstedeværelse i undervisningen påkrevd.
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3. Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Følgende arbeidskrav inngår i emnet:
- Drøftingsoppgave i grupper knyttet til sentrale profesjonsetiske problemstillinger i skolen (2000 ord +/10%). Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
- Individuell refleksjonstekst (400 ord + 10%). Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
- Gruppeoppgave knyttet til utviklingsarbeid i skolen (digital presentasjon).Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
Fagperson(er)
Faglærer:
Tarja Irene TikkanenEmneansvarlig:
Hein BerdinesenFaglærer:
Vegard MoenStudieprogramleder:
Ingeborg KnævelsrudStudiekoordinator:
Ida Margrethe EikaasStudiekoordinator:
Kjersti GjedremArbeidsformer
Praksis
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Pedagogikk og elevkunnskap 4 (MGD3400_1) | 15 |