Kvantitative metoder – Metode 3 (MGLT43)
Metodeuken legger vekt på å belyse sentrale aspekt ved kvantitative metoder knyttet til utdanningsvitenskapelig forskning. Samlet sett vil de tre metodeukene danne grunnlag for videre fagspesifikt arbeid med forskningsmetode i de ulike masteremnene.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MGLT43
Versjon
1
Vekting (stp)
0
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studentene:
- ha inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter og kvantitative forskningsmetoder
- ha inngående kunnskap om prinsipper for ulike forskningsdesign og metoder
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne analysere og forholde seg kritisk til forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelse
- kunne planlegge og vurdere relevante forskningsdesign og metoder for ulike typer problemstillinger
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne analysere og vurdere relevante metodologiske og forskningsetiske problemstillinger i utdanningsvitenskapelig forskning
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Deltakelse | 1/1 | Godkjent/ Ikke godkjent |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
80% obligatorisk tilstedeværelse.
I metodeuken inngår følgende obligatoriske arbeidskrav: en skriftlig gruppeoppgave. Omfanget av denne oppgaven skal være på 1500-2500 ord.
Studenter som får et eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.