Det teoretiske fundament for utvalgte instrumentelle analytiske teknikker studeres inngående. En utvalgt teknikk skal beskrives teoretisk, og etableres på et adekvat instrument, inkludert teknikk for opparbeiding av prøver (prøvepreparering). Dette inkluderer metodologisk utvikling, kalibrering og verifisering.
Læringsutbytte
Kandidatene skal, etter fullført emne, ha detaljert kunnskap om en (eller noen ganger flere) instrumentelle analytisk teknikker anvendt i kjemisk og miljøteknologisk forskning. Studenten skal kunne prinsipper for funksjon og anvendelse av sentrale utvalgte analytiske tilnærminger (eksempelvis kromatografi, spektrometri, respirometri, etc.), samt prøvepreparering og dataanalyse som er sentrale i eget forskningsfelt. Videre skal studenten selvstendig kunne anvende den/de utvalgte teknikker aktuelle for egen forskning og dokumentere generell analytisk kompetanse på ph.d. nivå.
Forkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
I samsvar med opptakskrav til ph.d. innen Kjemi og Biovitenskap. Emnet kan også tas av siste års master studenter i samråd med og etter godkjenning av veileder.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform
Vekting
Varighet
Karakter
Hjelpemiddel
Rapport
1/1
Bestått/ Ikke bestått
Emnet vurderes med bestått/ikke bestått. Dersom prosjektrapport vurderes til ikke bestått vil kandidaten få mulighet for innlevering av forbedret rapport innen frist gitt av faglærer.
Selvstudier over individuelt definert pensum, kollokvier eller laboratorie og prosjektarbeid. Kompetansegivende særkurs kan inngå som del av pensum, inkludert praktiske arbeidsformer.
Åpent for
Primært for ph.d. studenter ved ph.d. programmet ved IKBM, men andre studenter kan gis adgang basert på individuell vurdering. Eksterne kandidater (utenfor IKBM) må stille med egen veileder.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.