Pedagogikk II (PPU505)
Emnet gir innføring i historiske, filosofiske og samfunnsmessige perspektiver på danning, utdanning og oppdragelse. Det fokuserer videre på en rekke temaer som er sentrale for lærerens profesjonelle yrkesutøvelse og utvikling, inkludert pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
PPU505
Versjon
2
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal du ha tilegnet deg:
Kunnskaper om:
- lærerens profesjonelle yrkesutøvelse og yrkesetiske spørsmål og dilemmaer
- lærerrollen med vekt på klasseledelse og et inkluderende læringsmiljø
- prinsipper for likeverdig og tilpasset opplæring
- elevenes rettigheter i henhold til opplæringsloven
- samiske forhold og samiske elevers rettigheter
- barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep
- hvilken betydning estetiske opplevelser og erfaringer kan ha for barn og unges identitetsutvikling
- pedagogikkens samfunnsoppgaver i historiske, filosofiske og samfunnsmessige perspektiver
Ferdigheter til å:
- reflektere over yrkesetiske dilemmaer knyttet til arbeidet med undervisning, og i det sosiale samspillet med elevene
- reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i et mangfoldig og flerkulturelt samfunn
- reflektere over kunstens og kulturens betydning for tilhørighet og identitet
- drøfte differensierte undervisningsopplegg opp mot tilpasset opplæring for ulike elevgrupper med vekt på menneskeverd, identitet og kulturelt mangfold
- identifisere særskilte behov og utfordringer hos barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep
- drøfte lærerrollen med utgangspunkt i ulike pedagogiske grunnsyn
- forstå endringer i lærer- og elevrollen ut fra historiske, filosofiske og samfunnsmessige perspektiver og å kunne reflektere over hvordan disse rollene endrer seg i takt med samfunnsutviklinga
- gjennomføre et selvstendig og avgrenset FoU-prosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse til å:
- reflektere kritisk omkring profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger og utfordringer
- bygge gode relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med kolleger og andre aktuelle aktører i skoleverk og kulturliv
- søke, behandle og vurdere informasjon, samt anvende resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagområde/egen praksis
- orientere deg i faglitteratur, utvikle relevante problemstillinger, utforske og drøfte disse kritisk i dialog med tradisjonelle forståelser i fagfeltet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Oppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
FoU-oppgave (individuell) | 3/5 | Bokstavkarakterer | ||
Muntlig eksamen | 2/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Omfang oppgave 6000 ord (+-10%)