Estetisk aktivitet og skaperglede (SFP201)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
SFP201
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kultur har en viktig plass i SFO og i barns skolehverdag. Barn skal kunne uttrykke seg gjennom ulike kunstformer, delta i skapende prosesser og utvikle sin naturlige nysgjerrighet i samspill med andre. Et særlig fokus skal ligge på glede og mestringsfølelse. I Estetisk aktivitet og skaperglede lærer studenten hvordan man kan tilrettelegge for ulike former for estetisk virksomhet i SFO, både som leder og fasilitator for barns egne arbeid. Emnet utforsker også sammenhengen mellom estetiske arbeidsformer i SFO og estetiske læringsprosesser i skolen.
Studentene skal arbeide med teater, musikk og dans, og kunst/håndverk og få en bred forståelse av hvordan estetiske aktiviteter kan anvendes for å ha en positiv innvirkning i barns skole- og SFO-hverdag. Studentene skal også arbeide med estetikk knyttet til mangfold, med et særlig fokus på samisk kultur.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om barns skapende prosesser, lekens betydning og egenart
- kunnskap om kunstdidaktikk i estetisk arbeid
- kunnskap om ulike estetiske arbeidsformer og kunne se disse i sammenheng med de overordnende målene om helhetlig utvikling og læring i SFO
- kunnskap om barns arbeid med estetiske læringsprosesser i skolen, og den nære sammenhengen til estetiske aktiviteter i SFO
- praktisk og teoretisk kunnskap om estetiske fags betydning for barns uttrykksmåter, kreativitet, læring og danning
- kunnskap om estetiske fags betydning for helse og livsmestring
Ferdigheter
Studenten kan
- legge til rette for barns egen kunstneriske aktivitet i kunstformene musikk og dans, teater og kunst/håndverk
- legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
- lede, planlegge og gjennomføre estetiske aktiviteter og kunne tilpasse dem til elevenes forutsetninger, interesse og lokale rammefaktorer
- anvende ulike kunstfaglige metoder og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn
- lede og delta i utviklingsdialog med skolen, der voksnes overordnede ansvar for å stimulere til lek og estetiske utforskningsprosesser er et særlig fokusområde
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til utforskende og skapende prosesser og ulike estetiske arbeidsformer
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeid med estetikk knyttet til temaet mangfold og legge til rette for møter mellom barn og ulike kulturer, med et særlig fokus på samisk kultur
- bidra til å danne kreative fellesskap der alle barn kan delta, føle seg inkludert og bli respektert, uavhengig av sosial og kulturell tilhørighet
- legge til rette for skapende arbeid for barn med særskilte behov og ha en bred forståelse av likeverdsaspektet knyttet til dette arbeidet
- legge til rette for samarbeid med skole og hjem for å ivareta kontinuasjonen i barns skolehverdag
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praktisk og teoretisk eksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Kompetansen i emnet utvikles gjennom aktiv deltakelse i både praktisk og teoretisk undervisning der utprøving av ulike aktiviteter, drøfting av forskjellige metodiske og didaktiske tilnærminger og refleksjoner rundt fagteoretiske perspektiver er sentrale områder. Det er obligatorisk tilstedeværelse i både den praktiske og teoretiske undervisningen for å få gå opp til eksamen (20 % fravær tillates ved dokumenterte grunner). Det forventes at studenter er aktive deltagende i forbindelse med undervisningen i de praktiske emnene. Arbeidskravene vil være skriftlig eller praktisk rettet. Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til skriftlig eksamen, jmf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3. Studenter som mangler godkjenning grunnet fravær i teoretisk og praktisk undervisning kan pålegges å ta opp igjen hele, - eller deler av emnet/emnene for å få avsluttende vurdering.
Arbeidskrav
- Skriftlig refleksjonsoppgave knyttet til estetisk praksis i SFO (800-1000 ord)
- Filminnlevering knyttet til estetiske praksis