Spesialpedagogikk 1 (SFP203)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025

Fakta

Emnekode

SFP203

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Noen barn opplever vansker som krever at de må få hjelp og støtte for å trives, utvikle seg og lære. I dette emnet skal studentene få kunnskap om høyfrekvente vansker som kan forekomme hos barn og oppfølgningen av individuelle opplæringsplaner knyttet til disse barna. Studentene skal få innsikt i kunnskap om fagområdets historie og hvordan man møter barn med vansker ut fra et inkluderingsperspektiv, med et spesielt fokus på mangfoldet i SFO og skole og vilkår for læring, deltakelse og likeverd. Studentene skal gjennom faglig fordypning tilegne seg innsikt i teoretiske og praktisk-pedagogiske problemstillinger innen spesialpedagogikk. I emnet skal studentene beherske ulike observasjonsformer, tolke resultatet og formidle disse.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av

Kunnskap:

  • har kunnskap om høyfrekvente vansker hos barn som omfatter kognitiv, sosial-emosjonelle og kommunikasjon 
  • Har kunnskap om praktiske pedagogiske utfordringer knyttet til barn med høyfrekvente vansker. 
  • har bred kunnskap om spesialpedagogisk diskurs, historie og plass i samfunnet. 
  • har kunnskap om ulike observasjonsmetoder som kan brukes for å tolke samspillsdynamikk og kommunikasjonsutfordringer. 
  • har kunnskap om tidlig identifisering og tidlige tiltak, jf. Opplæringsloven § 1-4 om tidlig innsats og god kunnskap om § 9A.  

Ferdigheter:

  • kan arbeide etter individuelle opplæringsplaner knyttet til spesialundervisning for barn med høyfrekvente vansker. 
  • kan planlegge og gjennomføre oppgaver knyttet til observasjon av samspill i grupper av barn  
  • kan beherske observasjonsverktøy, samt tolke og formidle informasjon fra disse.  
  • kan formidle kunnskap om høyfrekvente vansker hos barn og støtte opp under forebyggende tiltak i læringsmiljøet.  
  • Kan følge barns opplevelser i læringsmiljøet og evne til å gripe inn og varsle når barn ikke har det trygt og godt. 

Generell kompetanse:

  • kan følge opp enkelt barn som trenger særlig støtte, sosial og faglig 
  • kan kommunisere- og samarbeide med andre for å sikre en helhetlig oppfølgning av barn med særlig behov for støtte.  
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer inn mot kollegiumet
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet individ og system nivå og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis 

Forkunnskapskrav

SFP103 Språk og kommunikasjon

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Semesteroppgave 1/1 Bokstavkarakterer

Fagtekst på valgt tema innenfor læringsutbytteformuleringene på 4000 ord (+/- 10%).  Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg. Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).Det kan arbeides med fagteksten gjennom hele semesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonsnotat, Rapport fra case, Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske og digitale samlinger
  • Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent. 
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
  • Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3. 

Arbeidskrav

  • 1 refleksjonsnotat (800-1000 ord) knyttes til eksamensfagtekst
  • 1 rapport fra case (400-600 ord)

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Cecilie Evertsen

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte. 

Forelesninger, casediskusjoner, utprøving av observasjonsverktøy og hjelpemidler, seminarer og refleksjonslogger, muntlig fremlegg. Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 timer. 

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto