Maren får bonus i stilling som sykepleierstudent ved SUS

Sykepleierstudent Maren Synnøve Stene (23) hadde sin medisinske praksis på SUS sin barneavdeling (3E). Hun har nå fått sommerjobb og studentstilling på avdelingen.

Sykepleierstudenten spurte avdelingslederen ved Stavanger universitetssjukehus (SUS) om muligheter for å fortsette på barneavdelingen mot slutten av praksisperioden sin, og fikk en positiv tilbakemelding på dette. Sykepleierstudenten har fullført to av tre år på bachelorutdanningen i sykepleie ved UiS, og trives godt i sommerjobben sin:

– Jeg liker best miljøet, ettersom det er veldig inkluderende og de aller fleste er utrolig hjelpsomme og motiverte. Det er i tillegg mange spennende arbeidsoppgaver og variasjon i pasienter som gjør jobben spennende, sier Stene.

SUS har bonusavtaler for sykepleierstudenter, vernepleierstudenter og paramedicstudenter som binder seg til en deltidsstilling i 12 måneder inklusiv 100% ferievikariat om sommeren. Månedlig bonus er fra kr 1500 til 2000 kroner, avhengig av hvor stor stillingsprosent man har.

Speilbilde av kvinnelig sykepleier i uniform
Maren Synnøve Stene trives i sommerjobben sin på Stavanger Universitetssykehus. Foto: privat

Trives med hektiske arbeidsdager

En gjennomsnittlig arbeidsdag starter med rapport. Her handler det om å få oversikt over tildelte pasienter (diagnoser, medisiner og annen viktig informasjon), utføre målinger/vitalia (blodtrykk, puls, respirasjonsfrekvens, metning) og observere pasienten. Deretter er det matservering og eventuelle prosedyrer, medisiner og undersøkelser som må følges opp. Arbeidsdagene er ofte preget av høyt tempo og er noen ganger kaotiske, men sammen med kjekke og flinke kollegaer går det ifølge sykepleierstudenten som regel veldig fint.

Får du nytte av studieprogrammet ditt i forbindelse med sommerjobben?

– Jeg får absolutt stor nytte av studieprogrammet i jobben. Det er en sentral årsak for hvorfor det er så spennende å jobbe på barneavdelingen 3E, ettersom jeg får anvendt teori fra utdanningen i praksis, svarer Stene.

Ønsker å jobbe med kvinnehelse

23-åringen synes det er vanskelig å bestemme seg for en konkret drømmejobb, ettersom hun kan tenke seg å prøve ulike stillinger på ulike avdelinger før dette avklares. Stene påpeker imidlertid at hun ikke er så glad i turnusarbeid, og kan derfor tenke seg å jobbe på en poliklinikk. Det er en avdeling på et sykehus som tar imot pasienter som ikke er innlagt til undersøkelser og behandling.

– Jeg er spesielt interessert i en poliklinikk som setter søkelys på kvinnehelse, som for eksempel gynekologisk poliklinikk, sier sykepleierstudenten.

Til tross for sommerjobb mellom vårsemesteret og høstsemesteret blir det et par uker ferie. Disse skal hun tilbringe på hytta sammen med samboeren sin. I tillegg blir det en tur til Stavernfestivalen.

Tekst: Eigil Kloster Osmundsen