Sivert tar årsstudium i matematikk

– Jeg har alltid vært glad i matte, så jeg valgte årsstudium for å se om dette var noe jeg ville fortsette med – og det er det absolutt.

Mann med svart genser smiler og ser inn i kamera. Foto.
Student Sivert Hovland Iversen

Navn og alder: Sivert Hovland Iversen, 19 år
Hjemsted: Stavanger
Her bor jeg i Stavanger: Hinna
Dette studerer jeg nå: Årsstudium i matematikk

Jeg studerer årsstudium i matematikk fordi:

Jeg nærmet meg slutten av videregående og visste ikke helt hva jeg skulle. Jeg har alltid vært glad i matte, så jeg valgte årsstudium for å se om dette var noe jeg ville fortsette med – og det er det absolutt.

Mitt favorittemne på studiet er:

Jeg liker godt Diskret matematikk (MAT120). Det er det første emnet jeg har hatt i matematikken hvor vi virkelig går i dybden på hvorfor noe skjer. I MAT120 lærer vi mye om bevis og logikk, som er ganske nytt fra fagene jeg hadde på videregående. Vi får gjerne en oppgave der vi skal bevise at noe er sant eller ikke. For eksempel skal vi, ved hjelp av aksiomer som er en liste med regler som definerer hva tall er, bevise at 1 er større enn 0. Vi begynte med enkle oppgaver og jobbet oss oppover til mer avanserte oppgaver.

Dette er mitt beste studietips:

I matematikk er det viktig å gjøre oppgaver og gå på forelesninger. Et annet tips er å jobbe jevnt gjennom hele semesteret.

Slik ble jeg kjent med medstudenter på UiS:

I fadderuken traff jeg mange fra studiet og vi fant på mye kjekt sammen. Vi finner også på ting sammen med de som går femårig master i matematikk og fysikk og de som går lektor med realfag. Det har blitt arrangert aktiviteter gjennom hele semesteret, for eksempel grilling. Klassene er ganske små og da er det lett å få god kontakt med medstudenter. I flere av fagene løser vi også oppgaver sammen i grupper. Da er det ikke bare studenter fra matematikk som deltar, men også fra andre studier som datateknologi og batteri- og energiteknologi.

Dette liker jeg å gjøre på fritiden:

Jeg spiller i korps, og har gjort det ganske lenge. Det kan også være kjekt å jobbe med oppgaver.

Dette er typisk Stavanger:

Regn, gjerne sidelengs. Men det er jo en koselig by selv om det regner og blåser.

Dette er min drømmejobb:

Jeg er veldig glad i å forklare ting til folk, og veldig glad i matematikk. En jobb som foreleser eller forsker innenfor matematikk tror jeg hadde vært kjekt.