Stress, psykisk helse og motivasjon i skolen (MPS160)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MPS160
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studentene ha avansert eller inngående kunnskap om:
- stress og stressmestring i skolen
- forholdet mellom stress, motivasjon psykisk helse og læringsmiljøet i skolen
- hvordan ulike aspekter ved motivasjon kan henge sammen med læring og psykisk helse
- hvordan sosial og emosjonell kompetanse kan fungere som mestringsressurser for elever
- hvordan sentrale sosiale og emosjonelle kompetanser kan stimuleres og tilrettelegges for i læringsmiljøet
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne identifisere forhold som har betydning for stress, mestring og psykisk helse
- kunne analysere forhold ved læringsmiljøet som er særlig viktige for elevers motivasjon, velvære og psykiske helse
- kunne beskrive et læringsmiljø som demper stress og fremmer psykisk helse og
- kunne beskrive tiltak i skolen som stimulerer sosiale og emosjonelle kompetanser
- kunne identifisere etiske problemstillinger knyttet til arbeidet med psykisk helse, stress, motivasjon og mestring i skolen
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene:
- kunne analysere forhold som har betydning for stress og mestring av stress i skolen
- ha avansert forståelse for samspillet mellom motivasjon for skolearbeidet, stress og psykisk helse
- kunne bistå analyser av forhold som hemmer eller fremmet utvikling av sosial og emosjonell kompetanse, stressmestring, mentalt velvære og motivasjon i skoler og klasserom
- kunne formidle kunnskap om tiltak som motvirker stress og fremmer psykisk velvære i skolen
- kunne analysere etiske utfordringer arbeidet med psykisk helse, stress og mestring blant elever
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell kriftlig hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer | Alle hjelpemidler, unntatt bruk av kunstig intelligens som kan skrive tekst til besvarelse |
Omfang hjemmeeksamen: 3500 ord (+/-10 %) ekskludert innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Konsekvenser av ikke bestått eksamen innen utsatt eksamen: Dersom studenten ikke består eksamen senest ved utsatt eksamen, innebærer dette at studenten må ta ny eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. Studenten må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om han/hun vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Godkjenning / ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før eksamen. Studenter som mangler godkjenning av en eller flere obligatoriske aktiviteter vil bli trukket fra eksamen.
Obligatoriske aktiviteter:
- Seminarer: Det er 75 % obligatorisk oppmøte på all seminarundervisning. Fravær utover 25 % vil ikke godkjennes som gyldig fravær, uansett årsak.
- Utforming av refleksjonsnotat med digital veiledning, samt presentasjon av dette.
Refleksjonsnotat med presentasjon vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Fagperson(er)
Faglærer:
Maren Stabel TvedtFaglærer:
Lene VestadStudieprogramleder:
Nicolay GauselEmneansvarlig:
Lars Edvin BruArbeidsformer
- forelesninger
- seminar
- utforming av refleksjonsnotat
- digital veiledning av refleksjonsnotat