Forskningsmetode og vitenskapsteori (MSP300)
Forskningsmetode og vitenskapsteori omfatter vitenskapsteori, kvalitative og kvantitative metoder og forskningsetikk. I emnet inngår to arbeidskrav hvor disse temaene utdypes og knyttes til spesialpedagogisk forskning. Emnet er på masternivå (andre syklus).
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MSP300
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet inneholder tre hovedområder: (i) kvalitative metoder, (ii) kvantitative metoder og (iii) forskningsetikk.
I kvalitative metoder legges det vekt på vitenskapsteoretisk grunnlag, metodiske tilnærminger for datagenerering og analyse, for presentasjon og diskusjon av funn og for vurdering av forskningens troverdighet og gyldighet.
I kvantitative metoder legges det vekt på metoder for utvelging, innsamling og analyse av data i tverrsnittsundersøkelser, langsgående undersøkelser og komparative undersøkelser. Vitenskapsteoretiske tema inngår i undervisningen i kvalitative og kvantitative metoder.
Forskningsetikk inngår som et eget tema i emnet. Her legges det vekt på forskningsetiske retningslinjer, inkl. ivaretakelse av personvern, samt forskningsetiske refleksjoner og avveiinger i forskningsprosjekt.
SPSS og NVivo inngår i henholdsvis kvantitative metoder og kvalitative metoder.
Læringsutbytte
En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Ha inngående kunnskap om forskningsprosesser innen kvalitative og kvantitative metoder og om fagspesifikke forskningstradisjoner
- Ha inngående kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsdesign, om ulike vitenskapsteoretiske posisjoner, elementer som inngår i et design og om hvordan forskningsetikk konstituerer og regulerer forskning
- Ha kunnskap om forskningens egenart og samfunnsmessige rolle
Ferdigheter:
- Kunne bruke og begrunne relevante forskningsmetoder og forskningsetiske prinsipp på en selvstendig måte i utarbeidelsen av forskningsdesignet for masteroppgaven
- Kunne analysere og vurdere vitenskapelige publikasjoner knyttet til ulike teoretiske og didaktiske tradisjoner innenfor spesialpedagogikk
Generell kompetanse:
- Kunne analysere og reflektere over fag- og forskningsetiske problemstillinger i eget forskningsarbeid
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Eksamen :Skriftlige oppgaver
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Eksamen: Skriftlig oppgave 1 i kvalitative metoder | 1/2 | 2.5 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Eksamen: Skriftlig oppgave 2 i kvantitative metoder | 1/2 | 2.5 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Eksamensformen er hjemmeeksamen med to individuelle skriftlige oppgaver: skriftlig oppgave 1 i kvalitative metoder og skriftlig oppgave 2 i kvantitative metoder. Hver eksamen strekker seg over 2.5 dager. Hver av besvarelsene skal være på 2500 ord +/- 10 %. Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det inngår to obligatoriske arbeidskrav i emnet, Mappeoppgave og Artikkelanalyse. Disse må være godkjent for å gå opp til eksamen. Vurderingsordningen er godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskravene gjennomføres som gruppearbeid. Gruppene får veiledning og tilbakemelding på arbeidskravene.
Arbeidskrav 1: Mappeoppgave, gruppeoppgave. Studentene får tildelt en list med spørsmål som skal svares basert på pensumet. Gruppene leverer to tekster, separat for kvantitativ forskning og kvalitativ forskning, på inntil 3000 ord hver.
I Mappeoppgaven inngår også oppgaver i forskningsetikk. Disse besvares separat.
Arbeidskrav 2: Artikkelanalyse, gruppeoppgave. Analyse av to vitenskapelige artikler, en basert på kvalitative og en på kvantitative forskningsmetoder. Gruppene leverer to tekster på samlet 5000 ord +/-10%, separat for en analyse av en kvantitativ artikkel og en analyse av en kvalitativ artikkel.
Det er obligatorisk tilstedeværelse på samlingene (80%).
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Hein BerdinesenFaglærer:
Lars Edvin BruFaglærer:
Hein BerdinesenFaglærer:
Lene VestadFaglærer:
Tarja Irene TikkanenFaglærer:
Marieke Gerdien BruinStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er samlingsbasert med nettstøtte og organisert med 2 samlinger á 3 dager på campus. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med synkrone nettforelesninger og nettmøter før, mellom og etter samlingene. Disse foregår på ettermiddags- og kveldstid.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Forskningsmetode og vitenskapsteori (MID400_1) | 15 |