Forskningsmetode (SFP204)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFP204

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette emnet skal studentene lære å reflektere selvstendig over og utforske sentrale utfordringer knyttet til forskningsmetoder relevant for studier av virksomhet i og omkring skolefritidsordningen. Emnet inkluderer en innføring i relevante vitenskapsteoretiske perspektiv og metoder innenfor forsknings- og utviklingsarbeid. Dette emnet skal gi studentene kunnskap om forskningsmetode som kan benyttes i bacheloroppgaven 8.semester.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av …. 

Kunnskap: 

  • Kjennskap til sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger
  • Innsikt i sentrale forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolefritidsordningen
  • Basiskunnskap om kvalitativ og kvantitativ metode
  • Innsikt i generelle forskningsetiske problemstillinger knyttet til forskning på barn og ansatte i skolefritidsordningen

Ferdigheter:

  • Evne til å kritisk reflektere over forskning
  • Ferdigheter i akademisk skriving av forskningsmetode

Generell kompetanse: 

  • Studenten kan vise et faglig engasjement for forskning på skolefritidsordningen
  • Studenten har generell kompetanse om vitenskapsteori og forskningsmetoder
  • Studenten kan på et forskningsmessig grunnlag reflektere og formidle forskjellige metoder
  • Studenten har innsikt i forskningsetiske problemstillinger innenfor utdanning og pedagogikk

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

2000 ord (+/- 10%). Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk øving

Obligatoriske krav 

  • Obligatoriske undervisningsaktiviteter
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad)

Arbeidskrav: 

  • Presentere en studies forskningsdesign og metode for medstudenter

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Ida Holth Mathiesen

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Arbeidsformer

Emnet består av forelesninger, gruppediskusjoner, innspill på medstudenters arbeider og oppgaveseminar.

Arbeidsomfanget for et emne på 5 studiepoeng er stipulert til 120 -150 timer.

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto