Andrespråkspedagogikk (VAS101)
Andrespråkspedagogikk er samlingsbasert videreutdanning for lærere i grunnskolen (1-10) som ønsker å styrke sin kompetanse i flerspråklighet og andrespråkslæring. Studiet har som mål å gi lærere i grunnskolen kunnskap om hvordan en kan legge til rette for god språk-, lese- og skriveopplæring på andrespråket for flerspråklige elever i et inkluderende læringsfellesskap. Studiet gjennomføres på deltid over ett år. I hvert semester er det to samlinger à tre dager. Det forventes oppmøte til de fysiske samlingene.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VAS101
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studentene skal etter fullført studium:
- ha oppdatert kunnskap om lovverk og regelverk knyttet til undervisning og opplæring av flerspråklige elever
- ha bred kunnskap om forskning og teorier knyttet til andrespråksutvikling og andrespråkslæring, inkludert forholdet mellom førstespråk og andrespråk
- ha forskningsbasert kunnskap om undervisning av flerspråklige elever, inkludert kunnskap om digitale hjelpemidler
- ha kunnskap om kartlegging av flerspråklige elevers språk-, lese- og skriveopplæring på andrespråket, og om hvordan andrespråksutvikling skiller seg fra språkvansker
Ferdigheter:
Studentene skal etter fullført studium:
- kunne anvende lover og analysere læreplanen, og operasjonalisere kompetansemål i tråd med læreplanen i grunnleggende norsk og LK20
- kunne arbeide systematisk med å styrke flerspråklige elevers utvikling av språk-, lese- og skriveferdigheter på andrespråket med utgangspunkt i forskning og teori
- kunne vurdere ulike kartleggingsverktøy i kartlegging av flerspråklige elevers språk-, lese- og skriveopplæring på andrespråket, og kunne bruke resultater pedagogisk
Generell kompetanse:
Studentene skal etter fullført studium:
- kunne organisere særskilt språkopplæring for elever med enkeltvedtak etter opplæringsloven § 2.8, og kunne støtte flerspråklige elevers andrespråksopplæring i ordinær undervisning
- kunne reflektere over egen praksis i lys av teorier og forskning på feltet
- kunne kommunisere med kollegaer, foresatte og PPT om opplæringen av flerspråklige elever
- kunne bidra til kompetanseheving på egen arbeidsplass
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Eksamen vår 2024: Mappevurdering hvor studentene velger to av tekstene som de har fått respons på, og bearbeider disse (2500 ord +/- 10% per tekst). Det skal medfølge et refleksjonsskriv. Det vil bli gitt en samlet vurdering gradert fra bokstavkarakter A til F.Studenter som velger å avslutte studiet etter et semester, gis mulighet til å ta eksamen i 15 stp. høst 2023 (innlevering av en bearbeidet tekst det er gitt respons på (2500 ord +/- 10 %). Det skal medfølge et refleksjonsskriv. Det vil bli gitt en samlet vurdering gradert fra bokstavkarakter A til F.Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- innlevering av fire fagtekster hvor en reflekterer over utprøving i egen praksis i lys av teori og forskning (2000 ord +/- 10%)
- innlevering av fire refleksjonslogger (500 ord +/- 10% per logg)
- innlevering av PowerPoint-presentasjon (e.l.) etter kunnskapsformidling på egen arbeidsplass
Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen, jmf. Forskrift om studier og eksamen ved UiS §3-8 nr. 3. Arbeidskravene blir vurdert som godkjent/ikke godkjent.