Fordypningsmodul II: Profesjonsveiledning; Prosessveiledning for kvalitetsutvikling (VVL120)
Emnet: Profesjonsveiledning; Prosessveiledning for kvalitetsutvikling, er den andre av to fordypningsmoduler etter grunnmodulen «Profesjonsveiledning for lærerstudenter og nyutdannede i skolen». Progresjon fra grunnmodulen viser seg ved at man her i større grad legger vekt på å fremheve veileders rolle i arbeidet med å gjøre skolen til et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis. Fordypningsmodulen tar sikte på å gi studentene innsikt og ferdigheter til å sette i verk og lede ulike utviklings- og læringsprosesser i profesjonsfellesskapet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VVL120
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Etter gjennomført studie skal kandidaten ha:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om veiledning som medierende redskap i profesjonell utvikling
- har forskningsbasert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering, læring, utvikling og etiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som lærer i skolen
- har inngående kunnskap om kompetanse- og organisasjonsutvikling
- har inngående kunnskap om betydningen av profesjonsfellesskap og skoleutvikling
Ferdigheter
Kandidaten
- skal kunne koreografere, gjennomføre, vurdere og kommentere gruppebaserte veiledningsmøter
- skal, både selvstendig og i samarbeid med kollegaer, kunne planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til studier av skolens og lærernes praksis
- skal kunne gjennomføre et selvstendig avgrenset fou-prosjekt knyttet til kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen arbeidsplass
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter inne veiledning på nye områder for å gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter knyttet til utvikling av skolen som lærende organisasjon
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell oppgave | 1/1 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer | Alle |
En individuell skriftlig oppgave som gjør rede for og drøfter en tematikk som er blitt belyst i et eget avgrenset FOU-prosjekt. Omfang på oppgaven: 6000 ord, ekskl. litteraturlisten (+/- 10 %).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Deltakelse i undervisning og basisgruppe (80%).
Innlevering og presentasjon av prosjektbeskrivelse
Innlevering av minimum ett kollektivt referat fra arbeid i basisgruppe.
Innlevering av individuell læringslogg knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av en metaveiledning med en medstudent.
Muntlig gruppepresentasjon av gjennomført FOU-prosjekt
Fagperson(er)
Faglærer:
Hein BerdinesenFaglærer:
Anne Marit Alvær JohansenFaglærer:
Finn MartinsenEmneansvarlig:
Marianne Sandvik TveitnesFaglærer:
Vegard MoenFaglærer:
Nina HelgevoldFaglærer:
Jorunn ThortveitArbeidsformer
Studiet bygger på sosiokulturelle perspektiver på læring og kunnskapsutvikling. Dette innebærer aktiv deltakelse og refleksjon, og obligatorisk deltakelse (80 %). Studiet består av faglige samlinger, basisgruppemøter, selvstudium og egne øvinger/praksis mellom samlingene. Omfang og innhold i samlingene presiseres i semesterplanen. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstilles for eksamen.
Forventet arbeidsmengde: 450 timer
Undervisning med faglærer - ca.45 timer
Arbeid i basisgruppe m.m - ca. 230 timer
Individuelt arbeid - ca.175 timer