Fordypningsmodul II: Profesjonsveiledning; Prosessveiledning for kvalitetsutvikling (VVL120)

Emnet: Profesjonsveiledning; Prosessveiledning for kvalitetsutvikling, er den andre av to fordypningsmoduler etter grunnmodulen «Profesjonsveiledning for lærerstudenter og nyutdannede i skolen». Progresjon fra grunnmodulen viser seg ved at man her i større grad legger vekt på å fremheve veileders rolle i arbeidet med å gjøre skolen til et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis. Fordypningsmodulen tar sikte på å gi studentene innsikt og ferdigheter til å sette i verk og lede ulike utviklings- og læringsprosesser i profesjonsfellesskapet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VVL120

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette emnet tas det sikte på å gi studenten videre spesialisering inn mot veiledning av kollegaer i skolen. Progresjon fra grunnmodulen viser seg ved at man her i større grad legger vekt på å fremheve veileders rolle i arbeidet med å gjøre skolen til et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis. Fordypningsmodul 2 tar sikte på å gi studentene innsikt og ferdigheter til å sette i verk ulike utviklings- og læringsprosesser i profesjonsfellesskapet. Det innebærer at studenten skal ha kompetanse i å ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning, samt at vedkommende kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen veiledning i arbeid med kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen arbeidsplass. Gjennom fordypningsmodul 2 skal studentene utvikle kunnskap om hva som skal til for å etablere gode strukturer for samarbeid, støtte og veiledning mellom kolleger på egen skole og på tvers av skoler.

Læringsutbytte

Etter gjennomført studie skal kandidaten ha:

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om veiledning som medierende redskap i profesjonell utvikling
  • har forskningsbasert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering, læring, utvikling og etiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som lærer i skolen
  • har inngående kunnskap om kompetanse- og organisasjonsutvikling
  • har inngående kunnskap om betydningen av profesjonsfellesskap og skoleutvikling

Ferdigheter

Kandidaten

  • skal kunne koreografere, gjennomføre, vurdere og kommentere gruppebaserte veiledningsmøter
  • skal, både selvstendig og i samarbeid med kollegaer, kunne planlegge, gjennomføre, analysere og forholde seg kritisk til studier av skolens og lærernes praksis
  • skal kunne gjennomføre et selvstendig avgrenset fou-prosjekt knyttet til kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter inne veiledning på nye områder for å gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter knyttet til utvikling av skolen som lærende organisasjon

Forkunnskapskrav

Grunnmodul: Profesjonsveiledning for lærerstudenter og nyutdannede i skolen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Individuell oppgave 1/1 1 Semestre Bokstavkarakterer Alle

En individuell skriftlig oppgave som gjør rede for og drøfter en tematikk som er blitt belyst i et eget avgrenset FOU-prosjekt. Omfang på oppgaven: 6000 ord, ekskl. litteraturlisten (+/- 10 %).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Deltakelse, Prosjektbeskrivelse, Gruppereferat, Individuell læringslogg, Gruppepresentasjon

Deltakelse i undervisning og basisgruppe (80%).

Innlevering og presentasjon av prosjektbeskrivelse

Innlevering av minimum ett kollektivt referat fra arbeid i basisgruppe.

Innlevering av individuell læringslogg knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av en metaveiledning med en medstudent.

Muntlig gruppepresentasjon av gjennomført FOU-prosjekt

Fagperson(er)

Faglærer:

Finn Martinsen

Faglærer:

Vegard Moen

Faglærer:

Nina Helgevold

Arbeidsformer

Studiet bygger på sosiokulturelle perspektiver på læring og kunnskapsutvikling. Dette innebærer aktiv deltakelse og refleksjon, og obligatorisk deltakelse (80 %). Studiet består av faglige samlinger, basisgruppemøter, selvstudium og egne øvinger/praksis mellom samlingene. Omfang og innhold i samlingene presiseres i semesterplanen. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstilles for eksamen.

Forventet arbeidsmengde: 450 timer

Undervisning med faglærer - ca.45 timer

Arbeid i basisgruppe m.m - ca. 230 timer

Individuelt arbeid - ca.175 timer

Åpent for

Veiledning for og med lærerstudenter og lærere i skolen

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto