Skolen er et sted der barn og unge tilbringer mange timer i hverdagen. Læreren er et fast kontaktpunkt og en sentral aktør for å fremme barn og unges psykiske helse og trivsel, og til å fange opp elever med vanskelig livssituasjon, endret adferd eller debuterende psykiske helseproblemer. Dette omfatter også selvskading og selvmordsatferd.
Få økonomisk støtte til å ta videreutdanning
Flere av UiS sine videreutdanningsfag inngår i ordningen Kompetanse for kvalitet.
Når et fag er med i denne ordningen kan du søke økonomisk støtte gjennom Utdanningsdirektoratet. Det finnes i to ordninger: en vikarordning og en stipendordning.
Ordningen søker du på gjennom Udir. Merk at søknadsfristen for ordningen kan være annerledes enn fristen for å søke på selve faget du vil ta.
Psykisk helsepedagogikk består av fire emner. Du velger selv hvor mange du vil ta, og i hvilken rekkefølge.
Hvert emne går over to semester ( høst og vår). Emnet startes med forbehold om nok påmeldte.
Det er 40 studieplasser per emne.
Finn ut mer om hvert emne ved å trykke på "Les mer" knappen.
Psykisk helsepedaogikk - emne 1 FXPHE1100
Psykiske lidelser er både nasjonalt og globalt en av våre største helseutfordringer. På WHOs liste over de ti viktigste globale helseutfordringer utgjør ulike psykiske lidelser fire av disse: bipolar lidelse, schizofreni, angst/posttraumatiske lidelser og spiseforstyrrelser.
Psykiske vansker gjenspeiler seg også i den øvrige elevpopulasjon, slik at stadig flere er i faresonen eller har et manifestert program. En ytterligere utfordring er endringene i det flerkulturelle samfunn og at skolen skal favne alle.
Beskrivelse av studiet
Bidra til å øke kunnskapen og forståelsen blant lærere om psykiske vansker.
Bidra til å styrke lærerrollen/ og andre yrkesgrupper med barn og unge som målgruppe.
Bidra til å gi et verktøy til å implementere kunnskapen om psykisk helse i skolen.
Bidra til å gi kunnskap og verktøy til medarbeidere innen kultur- og fritidssektoren.
Innhold
Del 1 (60%): Faglig fordypning/forståelse/ forebygging/mestring Del 2 (25%): System/samfunn/antistigma Del 3 (15%): Kommunikasjon/relasjon/organisering/implementering
Studiet er beregnet for lærere/kontaktlærere, rådgivere, spesialpedagoger, sosialpedagoger i grunnskole og videregående opplæring, samt miljøterapeuter og ansatte i skolehelsetjenesten. Studiet passer og for medarbeidere i kultur og fritidssektoren.
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:
Kunnskap og forståelse av psykiske helsevansker som barn og unge strever med, ved hjelp av teori og faglige refleksjoner.
Skape forståelse for og lære om tidlig intervensjon og samarbeid med andre hjelpesystemer i saker hvor barn unge viser emosjonelle vansker
Hjelpeapparatets tilbud og samarbeidsmuligheter ved psykiske vansker.
Hvor viktig lærer/ansattes relasjonsarbeid er og hvordan relasjonsarbeidet kan styrkes
Om hvordan lærer/ansatte kan ivareta egen og andres velvære i dette arbeidet
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:
Kunne identifisere tidlige tegn og symptomer på psykiske vansker.
Vurdere ulike tiltak og verktøy som kan brukes i arbeidet med barn og unge for å skape en positiv utvikling og læring.
Kunne utøve et godt relasjonsarbeid for å fremme læring hos barn og unge
Profesjonell (generell) kompetanse:
Etter fullført emne skal studentene kunne:
Vite hvordan psykiske vansker oppstår og hvordan det påvirker liv og læring
Gå i dybden og lære om noen spesifikke psykiske vansker,
Studere sammenheng med individuelle og samfunnsmessige risikofaktorer
Lære om forebygging og tiltak for å hjelpe barn og unge.
Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, gruppeoppgaver og plenumsdiskusjoner med case. De oppsatte forelesningene er ment som introduksjoner til ulike tema som studentene selv skal arbeide videre som selvstudiet.
Læringsplattformen Canvas blir benyttet aktivt i undervisningen.
Det er nødvendig med egen PC for å kunne gjennomføre kurset. Det er en fordel om dette er en privat PC, fordi din jobb-PC kan ha installert brannmurer eller andre sikkerhetsbegrensninger som kan hindre deg i å logge på UiS sine digitale løsninger eller plattformer.
samling 16. - 17. august 2024
samling 25. - 26. oktober 2024
samling 10. - 11. januar 2025
samling 07. mars 2025
Undervisningen foregår hovedsakelig kl 09.00-15.00 på fredager og kl 09.00-14.00 på lørdager.
Kunnskap om mestring og mestringsstrategier er viktig og nyttig for alle yrkesgrupper som arbeider med barn og unge.
Kurset er rettet mot lærere, spesialpedagoger og andre som jobber med barn og unge, og gir økt kunnskap, forståelse og metoder knyttet til mestring og mestringsopplevelser.
Beskrivelse av studiet
Bidra til å øke kunnskapen og forståelsen blant lærere om mestring og mestringsstrategier
Bidra til å styrke lærerrollen/ og andre yrkesgrupper med barn og unge som målgruppe
Bidra til å gi et verktøy til å implementere kunnskapen om læring og mestringsopplevelser i skolen
Innhold
Del 1 (60%): Faglig fordypning/forståelse/forebygging/mestring Del 2 (25%): System/samfunn/antistigma Del 3 (15%): Kommunikasjon/relasjon/organisering/implementering
Studiet er beregnet for lærere/kontaktlærere, rådgivere, spesialpedagoger, sosialpedagoger i grunnskole og videregående opplæring, forskole/barnehagelærere samt miljøterapeuter og ansatte i skolehelsetjenesten. Studiet passer og for medarbeidere i kultur og fritidssektoren.
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:
Mestring og mestringsstrategier, i arbeidet med barn og unge ved hjelp av utviklings- og sosialpsykologisk teori og pedagogisk teori, og teori knyttet til barn og unges stress og mestring.
Psykiske helsevansker, om årsaker, tidlig symptomer og tiltak som kan være til hjelp, ved hjelp av teori og refleksjon omkring praksis.
Hvordan vanskelige situasjoner, knyttet til psykiske vansker, kan forebygges og håndteres når det oppstår emosjonelle vansker i barnehage og skolesituasjoner.
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:
Identifisere tidlig symptomer på vansker
Lære om verktøy som kan være til hjelp, hvor det er mulig å søke hjelp og hvordan det kan skapes samarbeid for å hjelpe barn og unge.
Profesjonell (generell) kompetanse:
Etter fullført emne skal studentene kunne:
Ha kunnskap om viktigheten av lærer/ansattes relasjonskompetanse og tiltak, som kan styrke og skape gode utviklingsmuligheter for barn og ansatte, samt positiv utvikling og læring.
Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, gruppeoppgaver og plenumsdiskusjoner med case. De oppsatte forelesningene er ment som introduksjoner til ulike tema som studentene selv skal arbeide videre som selvstudiet.
Læringsplattformen Canvas blir benyttet aktivt i undervisningen.
Det er nødvendig med egen PC for å kunne gjennomføre kurset. Det er en fordel om dette er en privat PC, fordi din jobb-PC kan ha installert brannmurer eller andre sikkerhetsbegrensninger som kan hindre deg i å logge på UiS sine digitale løsninger eller plattformer.
samling 23. - 24. august 2024
samling 01. - 02. november 2024
samling 17. - 18. januar 2025
samling 14. mars 2025
Undervisningen foregår hovedsakelig kl 09.00-15.00 på fredager og kl 09.00-14.00 på lørdager.
Dette emnet handler om en helhetlig forståelse av reaksjoner og konsekvenser av kriser og traumer med fokus på vold, seksuelle overgrep, selvmord og håndtering av utfordrende situasjon.
Studiet ønsker å gi lærere og rådgivere verktøy når vanskelige og traumatiske situasjoner oppstår. Studiet vil også fokusere på viktigheten av egen/lærers rolle og ivaretakelse og hjelpeapparatets tilbud når krisen rammer.
Innhold
Del 1 og 2: Grunnforståelse og variantforståelse ved kriser og traumer Del 3: Lærerperspektivet og lærerrollen Del 4: Resiliens
Studiet er beregnet for lærere/kontaktlærere, rådgivere, spesialpedagoger, sosialpedagoger i grunnskole og videregående opplæring, forskole/barnehagelærere samt miljøterapeuter og ansatte i skolehelsetjenesten. Studiet passer og for medarbeidere i kultur og fritidssektoren.
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:
Å kunne skape en forståelse for hvordan kriser og traumer oppstår, hvilke symptomer de som rammes kan få og hvordan barn og unge som har opplevd kriser og traumer fungerer i hverdagen
Årsaker og ulike former for negative hendelser og psykiske- og samfunnsmessige konsekvenser av traumereaksjoner av vold og seksuelle overgrep og forebygging av dette, og barn som pårørende, samt å lære om forebygging av selvmord.
Traumesensitiv omsorg, og traumesensitive/informerte barnehager og skoler, for å få kunnskap om tiltak som kan iverksettes, for å bedre barn og unges oppvekstsvilkår og læring.
Relasjonsarbeid og viktigheten av en god lærer/ansatte relasjon i dette arbeidet.
Hvordan samregulering og selvregulering henger sammen, og hvordan man selv kan ivareta seg selv for å skape bedre forhold for barn og unge.
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:
Lære om håndtering av utfordrende situasjoner, som kan oppstå i barnehage og skole, eller i hjelpeapparatsystemet og arbeid knyttet til tematikken.
Å få kunnskap om ulike praktiske verktøy og modeller, som kan være til hjelp i tiltak rettet mot barn og unge, som har opplevd traumer.
Å få kunnskap om henvisningskompetanse og samarbeid med hjelpeapparatet.
Profesjonell (generell) kompetanse:
Etter fullført emne skal studentene kunne:
Forstå hvordan traumer påvirker barns fungering og læring, samt om hvordan traumebasert omsorg og traumesensitive/informerte skoler kan være til hjelp for barn.
Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, gruppeoppgaver og plenumsdiskusjoner med case. De oppsatte forelesningene er ment som introduksjoner til ulike tema som studentene selv skal arbeide videre som selvstudiet.
Læringsplattformen Canvas blir benyttet aktivt i undervisningen.
Det er nødvendig med egen PC for å kunne gjennomføre kurset. Det er en fordel om dette er en privat PC, fordi din jobb-PC kan ha installert brannmurer eller andre sikkerhetsbegrensninger som kan hindre deg i å logge på UiS sine digitale løsninger eller plattformer.
samling 30. - 31. august 2024
samling 08. - 09 november 2024
samling 24. - 25. januar 2025
samling 21. mars 2025
Undervisningen foregår hovedsakelig kl 09.00-15.00 på fredager og kl 09.00-14.00 på lørdager.
Utdanningen ønsker å fremme viktigheten av at gode relasjoner fremmer et godt læringsmiljø. Mennesket lever i og utvikler seg gjennom relasjoner. Slik bygges den mentale grunnmuren som skal være elevens grunnutrustning i møte med livets skiftene omstendigheter og påkjenninger.
Dette studiet ønsker å gi lærere og rådgivere verktøy når vanskelige situasjoner inntrer og vår mestringsevne settes på prøve. Studiet vil også legge vekt på viktigheten av egen/lærers rolle og ivaretakelse, og helseapparatets tilbud. Studiet sikter mot å bidra til økt kunnskap til ulike elevgrupper og utfordringer slik at gode tiltak kan iverksettes. Kurset vil formidle kunnskap om anerkjente mestringsstrategier og forskning.
Innhold
Del 1 Grunnforståelse
Del 2 Lærerperspektiv
Del 3: Praktisk relasjonskompetanse
Del 4: Ivaretagelsen
Studiet er beregnet for lærere/kontaktlærere, rådgivere, spesialpedagoger, sosialpedagoger i grunnskole og videregående opplæring, forskole/barnehagelærere samt miljøterapeuter og ansatte i skolehelsetjenesten. Studiet passer og for medarbeidere i kultur og fritidssektoren.
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskaper om:
Psykiske vansker og hvordan de kan forstås og forebygges i arbeidslivet, spesielt i en barnehage og skolekontekst
Hvordan psykiske vansker påvirker vår fungering i arbeid og i livet.
Å kunne skape forståelse og gi kunnskap om hvordan tidlig tilknytning og relasjonsutvikling henger sammen med vår utvikling og personlighet, og påvirker oss gjennom livsløpet.
Forståelse og kunnskap om relasjonsarbeid som beskyttende faktor i barn og unges utvikling, og også i voksnes fungering i livsløpet og når man møter vanskelige situasjoner i arbeid eller privat.
Hvordan gode relasjoner fremmer et godt læringsmiljø
Hvordan man kan ivareta egen helse og fungering i arbeidet med barn, unge og i omsorgsarbeid.
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten kunne anvende sin kunnskap til å:
Vurdere å velge tiltak som kan være til hjelp for å fremme god relasjonsutvikling og læring i et barnehage/skole og arbeidsmiljø
Utvikle kompetanse på kommunikasjon og relasjonsarbeid, ved å øve på kommunikasjonsferdigheter gjennom øvelser og verktøy
Profesjonell (generell) kompetanse:
Etter fullført emne skal studentene kunne:
Ha kjennskap til hvordan gode relasjoner fremmer et godt læringsmiljø
Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, gruppeoppgaver og plenumsdiskusjoner med case. De oppsatte forelesningene er ment som introduksjoner til ulike tema som studentene selv skal arbeide videre som selvstudiet.
Læringsplattformen Canvas blir benyttet aktivt i undervisningen.
Det er nødvendig med egen PC for å kunne gjennomføre kurset. Det er en fordel om dette er en privat PC, fordi din jobb-PC kan ha installert brannmurer eller andre sikkerhetsbegrensninger som kan hindre deg i å logge på UiS sine digitale løsninger eller plattformer.
samling 13. - 14. september 2024
samling 15. - 16. november 2024
samling 31.januar - 1. februar 2025
samling 28. mars 2025
Undervisningen foregår hovedsakelig kl 09.00-15.00 på fredager og kl 09.00-14.00 på lørdager.