– Vi må snakke mer om lukt, sier Natalia Kucirkova. Tirsdag 14. juni var hun med på åpningen av utstillingen "De tre små griser" på Vitenfabrikken, der det er lukten som står i fokus.
De tre små grisene er et eventyr de fleste barn vokser opp med. Nå har eventyret fått plass på Vitenfabrikken – med en vri. Alle kjenner fortellingen, men få har gjerne tenkt på hva det lukter hos de forskjellige grisene? For hva lukter det egentlig hos «Jålegrisen» – den grisen som bare gidder å lage huset sitt av strå? Og lukter det annerledes i hans hus enn hos «Flinkegrisen», som bygget huset sitt i mur?
Utstillingen er for de aller minste. Den er laget i samarbeid med Vitenfabrikken, og er en del av forskningsprosjektet Sensory Books, der en forsker på hvordan luktene og luktesansen gir historien en ekstra dimensjon. Derfor er lukt sentral i utstillingsopplevelsen. 20 spente barn fra Maksiklubben i Langgata barnehage var invitert til åpningen, sammen med andre samarbeidspartnere og bidragsytere i utstillingen. På menyen stod kakao og boller – lukter som er sentrale i utstillingen.
Vi må snakke mer om lukt!
– Vi må snakke mer om lukt, konstaterte Natalia Kucirkova i sin åpningstale. Hun er professor ved Læringsmiljøsenteret i Stavanger, og leder forskningsprosjektet som utstillingen er en del av.
– Vi må bli mer bevisst på lukt. Lukt skaper nysgjerrighet og engasjement, og gir oss informasjon om miljøet vi er i. Til tross for dette førsømmes lukt i barns leking og læring. I denne utstillingen blir barn i barnehagealder invitert med hjem til grisene. Inne i de små husene får barna utforske hvordan luktene og luktesansen gir historien en ekstra dimensjon, uttalte hun.
Første utstilling der store barn ikke har adgang
Utstillingsleder på Vitenfabrikken, Aina Fiskå, har vært med og utviklet utstillingen sammen med Læringsmiljøsenteret og med hjelp fra Garborgsenteret og Sandnes bibliotek. Hun mener utstillingen passer veldig bra inn i Vitenfabrikkens konsept.
– Vi er opptatt av å bruke alle sansene når utstillinger bygges, og å lage utstillinger som engasjerer til lek og læring. Denne utstillingen er den første der vi bruker lukt som et virkemiddel, og også den første utstillingen der store barn ikke har adgang. Her er det kun de under syv år som får komme inn og utforske, sa Aina Fiskå før hun inviterte Alexander og Barrack fra Langgata barnehage til å dra i sløyfa og offisielt åpne utstillingen.
Barna er med som forskere
Det tok ikke lang tid før utstillingen åpnet, til barna satte i gang med rollelek og løp fra hus til hus for å lukte – og også for å finne ulven.
– Æsj, i grisebingen lukter det i allefall ikke godt! konstaterte barna kjapt.
Barna blir i forskingsprosjektet invitert med som forskere. Gjennom å utforske historien om de tre små grisene og fortelle hva de opplever, gir barna nyttig informasjon om hva lukt kan tilføre historien.
Utstillingen vil være åpen for alle under syv år i helger, i sommerferien og ellers på forespørsel. Foreldre er selvsagt velkomne til å følge inn, om noen skulle være litt redde for ulven som lusker bak trærne.
Tekst: Elin Ravndal Bell/Vitenfabrikken
Foto: Hans-Arvid Grødeland/Jærmuseet
Les flere nyheter fra Læringsmiljøsenteret:
Skal forske på livsmestring i skolen
Forskere ved UiS og UiO skal samarbeide om å forske på det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i skolen. Måle...
Venter storinnrykk fra hele verden neste år
11.–13. juni 2025 er Læringsmiljøsenteret vertskap for World Anti-Bullying forum, som er verdens største mobbekonferanse...
– SFO-studiet er både lærerikt og praksisnært
Bachelor i skolefritidspedagogikk var en av landets mest populære utdanninger i fjor. – Vi lærer mye nyttig, sier Birgit...
Meir leik i småskulen har gjeve gode resultat
Eit auka læringsutbytte og færre åtferdsutfordringar hjå elevane samt eit betre klassemiljø. Dette kan vere nokre av for...
Hvilken betydning kan barnehage, skole og SFO ha for sosial utjevning?
– Det har vært et spennende og lærerikt arbeid, sier professor Ingunn Størksen om å sitte i en regjeringsoppnevnt Eksper...
Lærere og forskere hjelper nyutdannede lærere med overgangen til praksis
Overgangen fra student til lærer eller barnehagelærer kan være krevende. I nye TV-sendinger får studenter og nyutdannede...
Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...
– Dagens oppdragelse gjør barna mindre robuste
Det er én ting som fungerer for å gjøre barn mer robuste, sier forsker.
Kan vi noen gang bli kvitt mobbing?
Andelen elever som opplever mobbing øker for andre år på rad. – Det er urovekkende, og uansett hvor godt vi jobber, vil ...
Mer lek for de yngste elevene på skolen
Tidlig læring danner grunnlaget for å klare seg godt i skoleløpet – men måten barna lærer på er også avgjørende.
Har utviklet digitale undervisningsopplegg om kompleksiteten i mobbing
Sammen med Learnlab har Læringsmiljøsenteret utviklet digitale ressurser for at skolene lettere kan involvere foreldre o...
Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?
Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Fo...
Verdens største konferanse om mobbing til Norge
Aldri før har så mange barn og unge rapportert om mobbing i Norge. Internasjonalt er omfanget av mobbing også økende. Nå...
Innovasjonspris for verktøy som skal bedre klassemiljø
Verktøyet skal gi skoler viktig kunnskap om ensomhet, vennskap, uro og inkludering i klassen. For dette er Læringsmiljøs...
Fikk pris for forskning på barns bruk av medier og teknologi
Hun er en av Norges fremste tech-kvinner og en internasjonalt anerkjent forsker innen pedagogisk teknologi, barns lesing...
– Emosjonsregulering er avgjørende for læring
– Å beherske emosjonsregulering er viktig for å mestre læring, det sosiale samspillet og hvordan elevene har det med se...
– Foreldre kan ha en stor betydning i arbeidet mot digital mobbing
Et nytt internasjonalt forskningsprosjekt skal finne ut om foreldre kan ha en viktigere rolle enn tidligere antatt når d...
Hvilke roller inntar lærere, foreldre og elever under utviklingssamtaler?
En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret ser nærmere på hva ...
Hvordan ser inkluderende praksis ut sett innenfra?
Et nytt forskningsprosjekt skal undersøke hvordan hovedsakelig barn og unge med særskilte læringsbehov og deres foreldre...