‒ Med dette vil jeg få mer ansvar og utfordringer. Lisemari Torgersen har bakgrunn fra arbeid som barne- og ungdomsarbeider i både skole og barnehage. Ved å ta en bachelor i barnehagelærerutdanning ønsker hun å være med å styrke og utvikle den pedagogiske kvaliteten i barnehagen.
Hvorfor har du valgt å ta barnehagelærerutdanning?
‒ Jeg har bakgrunn som barne- og ungdomsarbeider med jobberfaring fra både barnehage og skole. Grunnen til at jeg valgte barnehagelærerutdanningen var at jeg ønsket meg andre utfordringer og mer ansvar enn jeg fikk som barne- og ungdomsarbeider, samt å få være med på å styrke den pedagogiske kvaliteten i barnehagen. Jeg har alltid likt å jobbe med barn og synes det er en givende jobb med akkurat passe utfordringer og ansvar. En barnehagelærerutdannelse gir også gode muligheter for å ta videreutdanninger for å styrke den kunnskapen man allerede får tilegnet seg etter endt studie.
Hvordan ser en typisk uke ut for deg?
‒ Nå går jeg 3.semester på barnehagelærer og har tre fulle dager med forelesninger og to lesedager i uken. I dette tredje semesteret har vi faget kunst, kultur og kreativitet, som inneholder mest praktisk undervisning i både musikk, forming og drama. Jeg sitter og spiser lunsj i kantinen med kollokviegruppen mellom undervisningen og når jeg har lesedager pleier jeg å sitte på studieverkstedet og lese til eksamener eller forelesninger. I helgene tar jeg som regel lese-fri for å gjøre litt andre ting og forberede meg til en ny uke. På fritiden liker jeg å være med venner og familie, og henter gjerne fram strikketøyet for å få ett skikkelig avbrekk.
Hva tror du er viktige egenskaper hos folk som søker seg barnehagelærerutdanning?
Viktige egenskaper hos folk som søker seg til barnehagelærerutdanning er at de tør å være litt spontane, lekne og aktive, men at de også klarer å være seriøse og har en positiv innstilling.
‒ De som ønsker seg en spennende og givende jobb der ingen dager er like tror jeg vil like barnehagelærerutdanningen særlig godt. Viktige egenskaper hos folk som søker seg til barnehagelærerutdanning er at de tør å være litt spontane, lekne og aktive, men at de også klarer å være seriøse og har en positiv innstilling. Man trenger ikke å ha så mye erfaring fra å jobbe i barnehage, for du får veldig god kjennskap til hva jobben som barnehagelærer gjennom praksisperiodene, samt at de praktiske undervisningene gir deg mange gode ideer til ulike aktiviteter man kan gjennomføre både i praksisperiodene og når du er ferdig utdannet. Om man samtidig er litt aktiv og liker å være ute, er det å ta en barnehagelærerutdanning en god ide.
Hvilke råd har du til andre som lurer på ting rundt barnehagelærerutdanning?
‒ De rådene jeg har er å finne ut hvilke spørsmål du har både med tanke på jobben og studiet, og snakke med en studieveileder om selve utdannelsen. Om man har mulighet til det, er ett godt råd å enten snakke med en barnehagelærerstudent eller en barnehagelærer, eller lese litt om hvordan det er å jobbe som barnehagelærer. Still deg også gjerne spørsmålet om du ønsker å ha en spennende og givende jobb der ingen dager er like, og der du kan gi mye av deg selv, men også få dobbelt så mye tilbake. Siden det også er mulighet for å ta videreutdanning etter endt bachelor så er det også en god ide å lese litt om de ulike videreutdanningene.
Går du på en bestemt profil på barnehagelærerutdanningen?
‒ Jeg går ikke på en bestemt profil på barnehagelærerutdanningen, men jeg har hørt mye positivt om de forskjellige profilene du kan velge og har bare hørt positive ting om de profilene man kan velge mellom.
Hvorfor vil du anbefale barnehagelærerutdanning?
‒ Jeg vil anbefale barnehagelærerutdanningen fordi det er en veldig spennende utdanning og du lærer utrolig mye. Det er ikke en ren teoretisk utdanning, undervisningene i de ulike fagene er også veldig praktisk rettet slik at du får ett avbrekk fra mye teorilesning og du får mange ideer til hvilke aktiviteter som du kan bruke ute i praksis. I tillegg til å lære en del teori har du også praksisperioder der du virkelig får god innsikt i hvordan det er å jobbe som barnehagelærer. Praksisperiodene er jevnt fordelt over alle semestrene, noe som gjør at du lærer hvordan du knytter teori opp mot praksis. Selve studiet er også veldig kjekt og innholdsrikt.
Flere studenthistorier
Blir barnehagelærer med fordypning innenfor digital teknologi
Linn Braut Pettersen hadde jobberfaring fra barnehagen som assistent før hun begynte å studere. Jo mer hun jobbet i barn...
Barnehagelærarutdanninga vil hjelpe meg å gjere ein skilnad for born med særskilde behov
Liv Randi Erdal Bergsagel er engasjert og motivert, og vil vere der ho kan gjere ein skilnad; som pedagogisk leiar i ein...
‒ Barnehagelærerutdanningen byr på gode variasjoner!
‒ Det var da jeg jobbet som ringevikar i barnehage ved siden av studiet at jeg oppdaget at jeg trives veldig godt med jo...
- Barnehagelærerutdanning rommer så mange muligheter
Jonas Topnes Jørgensen er snart ferdig utdannet barnehagelærer. Han setter pris på variasjonen innenfor utdanningen og m...
Kristine studerer barnehagelærer deltid
Det betyr at hun tar utdanningen over fire år i stedet for tre år.