Gjennom opplegget "Første møter første" får grunnskolelærerstudenter ved UiS i oppgave å planlegge og gjennomføre læringsaktivitet for de yngste barneskoleelevene. Og det etter bare tre uker på studiet.
«Første møter første» er som navnet kan antyde et møte mellom førsteklassinger i grunnskolen, og de som akkurat har begynt sin grunnskolelærerutdanning.
Hanne Egenæs Staurseth og Ingri Jølbo er faglærere i norsk ved grunnskolelærerutdanningen. Sammen med faglærere fra "pedagogikk og elevkunnskap" (PEL) står de for gjennomføringen av prosjektet. De har stor tro på at dette er en god måte å introdusere praksissituasjoner for studentene.
Trygghet i å få erfaring med aldersgruppen
Staurseth sier at studentene generelt sett er i en aldersgruppe hvor det er få som har bred erfaring med småbarn. Det er lenge siden de selv var elever i barneskolen, få har søsken på denne alderen og de færreste har rukket å få egne barn.
‒ Noen har selvsagt hatt praksisnære jobber, men det er langt fra alle som har denne erfaringen dette første året som studenter, sier Staurseth.
Utendørs og innendørs er det rigget til oppgaveløsning på stasjoner. Elevene er delt inn i grupper på tre-fire-fem og får noen minutter på hver stasjon, før et signal gir beskjed om byttetid. Da er det videre til neste stasjon og neste oppgave.
Gruppen deres skal planlegge en læringsaktivitet for 1. klasse hvor dere tar i bruk lek som arbeidsmetode. Læringsaktiviteten skal ta utgangspunkt i ett eller flere av kompetansemålene fra læreplanen i norsk, og skal kunne gjennomføres på 6-8 min
Gruppen av elever som er kommet på posten utenfor Hulda Garborgs hus har forstått oppgaven og går raskt i gang med å løse den: Skrive navnet sitt med pinner på bakken.
‒ Men hvordan kan jeg lage en "S" med pinner? Den bokstaven har jo så mange svinger i seg og det har ikke pinnene!
Lærerstudent Julian Tobias Høiland er rask med å engasjere seg og vise forståelse for utfordringen med den svingete bokstaven og de rette pinnene. Eleven finner løsningen selv, er godt fornøyd med resultatet og konstaterer at S'en faktisk er ganske lik et 5-tall. Lærerstudenten sier seg enig i likheten mellom tall og bokstav.
Overrasket over høyt kunnskapsnivå hos elevene
Litt lenger borte på plassen foran Hulda Garborgs hus er førsteklassingene i gang med å koble bilder til lyder og bokstaver.
‒ Jeg hadde ikke sett for meg at de kunne alle disse begrepene, eller kjente til så mange bokstaver, så tidlig i første klasse, sier Emilie Aas. De andre på gruppen Farahnaz Ahmadian, Melisa Arifagiz og Una Bersagel er enige i betraktningen om kunnskapsnivå og forståelse hos seksåringene.
Autentisk oppgave
Å møte et helt trinn av førsteklassinger på en gang, gir studenten et rikt bilde av hva en førsteklassing er og kan være. Kanskje får noen både justert på og nyansert bildene av hva en seksåring er, forteller Staurseth.
‒Studentene får en litt autentisk oppgave for profesjonen de skal ut i, men i en mild form. Ved å få en slik oppgave, får de også en tydelig intensjon til å lese om begynneropplæring, lek og tidlig språk- og bokstavlæring, noe som forhåpentligvis vil få dem tidlig i gang med lesing og hjelpe dem i å raskere oppleve nytten av teorien. Det er ofte når studentene skal prøve å anvende teorien at dilemmaene dukker opp, valg må tas, og det krever mye faglig refleksjon. Da får vi også fram et poeng vi faglærere synes er viktig: Mer kunnskap gir bedre grunnlag til å ta gode valg fordi man rett og slett ser situasjonen med nytt perspektiv. Når slike diskusjoner tas i grupper av studenter som samarbeidet, blir også studentene bedre kjent med hverandre, både som medstudenter og begynnende fagpersoner.
God hjelp i felles referanse
Det er andre gang prosjektet «Første møter første» gjennomføres. Erfaringene fra i fjor var så positive at det nå er å regne som en fast del av opplegget for førsteårsstudentene. Lengre praksisperioder kommer senere, men da er ikke studenter eller faglærere samlet.
‒Jeg opplevde å stadig komme tilbake til denne erfaringen de hadde hatt i starten av semesteret, rett og slett fordi den var felles og kunne brukes som referansepunkt for refleksjon i mange sammenhenger senere, sier Staurseth.
Tekst og foto: Kristin Vestrheim Cranner.
Mer fra Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
Inviterer til seminar for å skape god overgang til yrkeslivet for nytilsatte lærere
Hver vår i snart tjue år har UiS invitert nytilsatte lærere, veiledere, ledere og skole-eiere til et felles seminar på S...
Kurs i det du alltid har lurt på i matematikk (men ikke tort å spørre om)
Førsteårsstudenter ved grunnskolelærerutdanningen 1 -7 får tilbud om å booste kunnskap og forståelse i matematikk før ob...
Solveig Bergsliens pris for kritisk tenkning i skolen ‒ 2024
Påmeldingen har åpnet! Prisen har som formål å stimulere lærere og elever til å arbeide med kritisk tekning i undervisni...
Utvidet praksis - hva betyr det for lærerutdanningen?
En ny rapport, utarbeidet av Kunnskapssenter for utdanning (KSU), ser nærmere på begrepet «utvidet praksis» og hva det. ...
Bærekraftdidaktisk verksted (BDV)
BDV er en tverrfaglig læringslab for bærekraftstenkning og grønn omstilling ved UH-fakultetet. Som et møtested med fokus...
‒ Videreutdanningen i kunst og håndverk har gitt meg et fornyet syn på det å undervise!
Inger Louise Grude og Morten Eriksen har god fartstid som lærere. Nå får de formell kompetanse i et fag de begge er spes...
Knytter teori og praksis tettere sammen gjennom universitetsskolesamarbeidet
Førsteårsstudentene ved lærerutdanningen får undervisning om tematikken 'vurdering' på Lunde ungdomsskole. Lærere fra sk...
På studietur i den digitale verkstaden
Lærarar frå Kroatia tok turen til Universitetet i Stavanger for å læra meir om korleis me jobbar med teknologi i utdanni...
Pionérdykkerne måtte sørge for egen sikkerhet
Sikkerhetstenkningen til dykkerne selv, og hvordan de tok vare på hverandre som gruppe, gjorde at ulykkene og skadene bl...
Lærarstudenter får kjenne utvandringshistoria på kroppen
Ein tro kopi av utvandrarskipet "Restauration" skal fungere som klasserom når lærarstudentar no utviklar eit formidlings...
Tenkande klasserom - korleis læra bort matematikk ved at elevar og studentar sjølv er kreative og aktive
Undervisingsmodellen Tenkande klasserom blir meir og meir brukt innan matematikk, både i grunnopplæringa og i høgare utd...
Sola-seminaret: For nyutdannede lærere og barnehagelærere
Bli med på Sola-seminaret! Dette er en møteplass for alle som jobber innen skole, men nyutdannede barnehagelærere og lær...
Forum for lokale veiledere i skole og barnehage
Forumet bidrar med faglig påfyll både om lærerarbeidet, ønsker å kunne svare på det nyutdannede lærere etterspør etter o...
Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole?
En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en be...
Marie Smith-Solbakken får pris for formidling om Kielland-ulykken
Professoren og oljehistorikeren har over tid vist stort engasjement og er blitt en profil i offentligheten. Hun har vært...
Pilotprosjekt resulterte i formidlingsopplegg
I samarbeid med Kulturtanken og Den kulturelle skolesekken har DDV utviklet et formidlingsopplegg til dataspillene "Embr...
Europacupmester i håndball skriver master om garderobe-kultur
Sammen med håndballaget Nærbø vant UiS-student Lars Sigve Hamre Europacupen i helgen. Mot slutten av juni leverer han ma...
UiS vil tilby Norges første universitetsgrad i skolefritidspedagogikk
Mens våre naboland i Norden har tilbudt høyere utdanningsgrader innenfor skolefritidspedagogikk i flere tiår, finnes det...
– Et tettere samarbeid mellom skolen og lærerutdanningene kan gjøre lærerstudenter bedre forberedt
Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Lærerutdanningen må inneholde mer praksis, og...