– Bruken av digitale medier kan blant annet føre til at mobbingen får et mye større publikum enn i skolegården, sier Ida Sjursø. Hun er en av deltagerne under Forsker Grand Prix 2020.
Publisert første gang: 02.09.2020
Blir du mobbet som barn, er sjansen stor for at det vil prege resten av livet ditt. I fjor oppgav 4,6 prosent av elevene i norsk skole at de blir mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. Forskning viser at av de som blir utsatt for mobbing, er det mange som senere sliter med alvorlige ettervirkninger som for eksempel sosial angst, lav selvtillit, ensomhet og symptomer på depresjon, angst og posttraumatisk stress.
Ida Risanger Sjursø er til vanlig mobbeforsker ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger. I sin doktorgrad har hun sammenlignet tradisjonell og digital mobbing, og undersøkt emosjonelle konsekvenser for elever som opplever de ulike typene mobbing, og hvordan de opplever støtte fra læreren sin. Tirsdag 22. september trer hun imdlertid inn i en litt annen rolle. Da skal hun være deltager under Forsker Grand Prix 2020.
Skal formidle forskningen sin
Forsker Grand Prix er en konkurranse om forskningsformidling. I Stavanger deltar kandidater fra fire institusjoner: Universitetet i Stavanger, Stavanger universitetssjukehus (SUS), NORCE og VID vitskapenlige høgskole. Selv om UiS årlig har mange deltagere med i konkurransen, har ingen av dem tidligere vært fra Læringsmiljøsenteret.
– Det blir veldig spennende. Jeg er den første deltageren som er med i Forsker Grand Prix fra Læringsmiljøsenteret, så bare det i seg selv er stas. Jeg håper jeg gjør en god jobb med å formidle min forskning på en forståelig måte slik at de som er til stede kan få noe ut av det, sier hun.
Ida er en av 9 deltagere som er med i den lokale finalen som representerer forskningsmiljøene i Stavangerregionen. På fire minutter skal hun og de andre deltagerne overbevise publikum i salen og et dommerpanel om hvem som er den beste formidleren. En programleder styrer showet, som blir vist på NRK Kunnskapskanalen. De to beste denne kvelden går videre til nasjonal finale i Trondheim 26. september.
Digitaliseringen øker tilgjengeligheten
Idas presentasjon blir kalt "Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnet". Med denne tittelen henviser hun til den teknologiske utviklingen, og hvordan den kan prege relasjonene barn og unge har til hverandre, som igjen kan få konsekvenser for hvordan mobbing foregår.
Les om Forsker Grand Prix 2020 (Facebook-arrangement)
– Bruken av digitale medier kan blant annet føre til at mobbingen får et mye større publikum enn i skolegården. I tillegg er den som blir utsatt for mobbing tilgjengelig 24 timer i døgnet – og det blir dermed vanskeligere å få fri. Digital mobbing gjør det også mulig for den som mobber å være anonym, noe som gjør at de som blir utsatt for digital mobbing ikke alltid vet hvem det er som mobber dem, sier hun.
Tekst: Maria Gilje Strand
Vil du lese mer om hva som skjer på Læringsmiljøsenteret?
Blogg: Gode råd for høytlesing – via skjermen
Høytlesing på Zoom? Det går fint an! Barnehageforskerne Natalia Kucirkova og Trude Hoel gir sine beste råd.
Glede og begeistring når barnehagene skal få nye nettressurser
Lek, sang, dans og e-bøker er stikkord når barnehagelærere, fagutviklere og forskere skal samarbeide om å utvikle pedago...
Store forhåpninger om å gjøre en forskjell for barn og unge
Læringsmiljøsenteret har flere nyansatte denne høsten. Bli kjent med hvem de er, og hvilke forventninger de har til sitt...
Slår fast at det er lov å bruke Spekter
Personvernnemda slår fast at det er behandlingsgrunnlag i Opplæringsloven til å bruke det ikke-anonyme kartleggingsverkt...
Prestisjefylt støtte til UiS-forskar
Professor Natalia Kucirkova ved Læringsmiljøsenteret er tildelt Jacob Foundation Fellowship for perioden 2021-2023. Ho...
TV-satsing skal gi nye refleksjoner om barnehage og skole
I den nye TV-satsingen «Læring for livet» skal utdanningsforskere ved UiS nå ut til enda flere med viktig kunnskap.
Læring for livet
I Læring for livet setter vi søkelys på aktuelle tema innenfor barnehage- og skolefeltet. Forskere, fagpersoner og praks...
Millionar til forsking på barn og unge si utvikling og læring
Forskarar ved Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora fekk god utteljing på Forskingsrådet si utlysing av prosjekt d...
Full uttelling for barnehageforskningen ved UiS
Barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har god grunn til å juble om dagen. Enda et forskningsprosjekt har fått ...
Millioner til forskning på teknologi, medier og digital lesing
I dag fikk UiS 44 millioner kroner fra Forskningsrådet til forskningsprosjekter om banebrytende kybernetikk-teknologi, b...
Disputas: Fagfolk misforstår barn med Smith-Magenis' syndrom
Ny kunnskap om sjeldent syndrom stiller krav til skolen, viser ny doktorgrad. Onsdag 16. desember disputerte Heidi Elisa...
Hvordan skal skolene arbeide for å sikre trygt og godt læringsmiljø?
Hva er det greit å spørre elevene om, og hvilke metoder skal skolene bruke i arbeidet med å avdekke mobbing? Det er to s...
Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet?
Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som a...
Har laget nettside som kan hjelpe barn å snakke om tanker og følelser
Bruk av visuelle verktøy kan være en god måte å hjelpe traumatiserte barn eller barn med lite språk med å gi uttrykk for...
Disputas: Tradisjonell og digital mobbing
Elever som ble mobbet, ønsket en lærer som de kunne snakke med og som tok dem på alvor - samtidig som hun satt inn tilta...
Korleis kan barnehagen bli betre over tid?
Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg....
Digitale bildebøker kan skade småbarns forståelse
En omfattende metaanalyse av tidligere forskning har funnet at barn i alderen ett til åtte år har mindre sjanser til å f...
Identitetens fremtid utfordres
Natalia Kucirkova ønsker med sin siste bok “The future of the self” å møte mulighetene, men også truslene, som følger av...
Første datasett er publisert i UiS Open Research Data
Janine Anne Campbell er første forsker til å publisere i UiS sitt arkiv for åpne forskningsdata.