Hva er det greit å spørre elevene om, og hvilke metoder skal skolene bruke i arbeidet med å avdekke mobbing? Det er to spørsmål som har vært reist i media den siste uken - og som Læringsmiljøsenteret er svært opptatt av at skal løftes og diskuteres.
Den siste uken har det vært skrevet i media om ikke-anonyme undersøkelser som brukes for å avdekke mobbing og jobbe med læringsmiljø, deriblant Spekter og Innblikk som er utviklet ved Læringsmiljøsenteret. Senterleder Dag Jostein Nordaker ved Læringsmiljøsenteret ønsker debatten velkommen, og synes det er viktig at media setter søkelyset på dette viktige temaet.
– Vi trenger gode debatter om utvikling av metoder og pedagogiske verktøy for å fremme barns sosiale og faglige utvikling i skolen. Ved Læringsmiljøsenteret er vi opptatt av barnets beste, og hvordan vi kan sikre at barn har det trygt og godt på skolen, sier han.
50.000 barn utsatt for mobbing hvert år
Elevundersøkelsen viser at de fleste elever har det fint på skolen, men hvert år rapporterer også 50.000 barn at de blir mobbet. I siste elevundersøkelse forteller over en tredjedel av elevene som har vært utsatt for mobbing at de voksne ikke kjente til mobbingen.
– I motsatt ende av skalaen rapporterte elevene at i de tilfellene de voksne visste om mobbingen, var det sjeldent at de satt inn tiltak som virker. Det skjedde kun i 8 prosent av tilfellene, sier Nordaker.
Han mener det derfor er svært viktig å gjøre gode og grundige diskusjoner om hvordan skolene skal arbeide for å sikre alle elever et trygt og godt læringsmiljø.
Avgjørende å ha nok – og riktig - informasjon
Opplæringslovas kapittel 9 A stadfester at alle ansatte i skolen skal følge med på om elevene har et trygt og godt skolemiljø, og at de har en plikt til å gripe inn dersom det er mulig. Loven fastsetter at skolene skal ha nulltoleranse mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering, og at de har en plikt til å arbeide forebyggende, kontinuerlig og systematisk for å fremme et trygt og godt skolemiljø for alle.
– Ved å bruke ikke-anonyme undersøkelser gir vi barna en god mulighet til å bli hørt, sier Johannes Finne, førsteamanuensis og mobbeforsker ved Læringsmiljøsenteret.
Han sier at lærere som står i komplekse mobbesaker vet at det er avgjørende å ha nok og riktig informasjon for å sette inn tiltak som vil fungere. Han mener det kan være vanskelig å få den kunnskapen uten å gå systematisk til verks, og at av og til er ikke en vanlig elevsamtale nok for å fange opp det som ikke er kjent for de voksne på skolen.
– Skolen og lærerne trenger derfor effektive og virksomme måter å få kunnskap på. Og de trenger å få informasjon fra elevene om hvordan de opplever sin egen skolehverdag, sier han.
Oppleves som nyttige verktøy
Spekter og Innblikk, som er utviklet ved Læringsmiljøsenteret, er to av metodene som kan brukes som en del av det helhetlige arbeidet. Spekter er en todelt metode som består av en undersøkelse og elevsamtale. Innblikk er et samtaleverktøy som systematiserer samtalen mellom lærer og elev. Det kan gi de voksne mulighet til å få kunnskap de ellers ikke har så lett tilgang til.
Les mer: Om Spekter og hvordan opplysninger behandles
– Ansatte i skolen forteller at Spekter og Innblikk er nyttige verktøy for å fange opp mønstre og sammenhenger som de ellers ikke hadde hatt kunnskap om.
Hva er greit å hente inn av informasjon?
Det er viktig at metodene og verktøyene som brukes oppleves som nyttige, effektive og gode av både lærere og elever.
Les også: Elever ønsker at lærere skal forstå læringsmiljøet med deres øyne
– Spørsmålet som dukker opp med jevne mellomrom er hva det er riktig og lov å spørre elevene om. Vil de ta skade av å fortelle hvem de ønsker å være sammen med, hvem som er mest populær eller hvem som mobber? spør Finne og fortsetter:
– Det er klart at noen vil oppleve dette som rart, men vi finner ingen forskning viser at det er skadelig. Det vi derimot vet er hva utenforskap og mobbing gjør med barn og ungdom, både her og nå og i et langsiktig perspektiv. Konsekvensene for den enkelte elev å bli utsatt for mobbing er hjerteskjærende.
Konsekvensene for den enkelte elev å bli utsatt for mobbing er hjerteskjærende.
Slår fast at det er behandlingsgrunnlag
Et annet spørsmål som har vært oppe til diskusjon er om skolene i det hele tatt har lov til å innhente disse opplysningene, altså om det er behandlingsgrunnlag. Nylig har en sak om Spekter vært oppe i Personvernnemda. Nemdas vurdering er at det ikke er «tvil om at skolen, for å oppfylle sine plikter etter opplæringslovas kapittel 9 A, må behandle en rekke personopplysninger, slik departementet også har forutsatt i lovforarbeidene. Alle de opplysningene som etterspørres i spørreskjemaet i Spekter (…), er opplysninger som etter nemndas vurdering er relevante og nødvendige for at kommunen skal oppfylle sin plikt etter loven til å arbeide systematisk for å sikre et trygt og godt skolemiljø.”
– Ved Læringsmiljøsenteret han vi alltid ment at det er grunnlag for å stille elevene spørsmål om hvordan de har det på skolen. Noe annet ville undergrave tilliten til at lærere er profesjonelle og i stand til å gjøre etiske og pedagogiske vurderinger, mener Nordaker.
Han utdyper:
– Det motsatte ville være at lærere ikke får spørre hvordan elevene opplever sin egen hverdag, og dermed må basere sitt arbeid med læringsmiljø på egne observasjoner og tolkninger.
Klargjøring av lovverk vil være til nytte for alle
I debatten i media har også noen kritikere uttalt seg negativt om at foreldre ikke vet om hva barna deres blir spurt om i undersøkelser som Spekter. Nordaker forteller at dette har blitt feil framstilt.
– Samarbeid og involvering av foresatte er alltid viktig i arbeid med trygt og godt læringsmiljø. De foresatte skal derfor være informert om hva Spekter er, og hvorfor det brukes samt hvordan svarene skal brukes i etterkant av gjennomføringen av undersøkelsen, sier han.
Han mener også at debatten viser at vi trenger en klargjøring av regelverket.
– Vi er derfor glade for at Kunnskapsdepartementet har sendt på høring forslag til endringer iblant annet opplæringsloven når det gjelder behandling av personopplysninger, sier Nordaker.
Høringen tar blant annet opp behandling av personopplysninger i ikke-anonyme undersøkelser.
– Læringsmiljøsenteret er opptatt av å bidra til kompetanseutvikling i skoler som vi kan stå inne for både juridisk, etisk og ikke minst pedagogisk. En klargjøring av lovverket vil være til nytte for alle, sier han.
Ansatte omtalt i artikkelen
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
Vil du lese mer?
Skal forske på livsmestring i skolen
Forskere ved UiS og UiO skal samarbeide om å forske på det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i skolen. Måle...
Venter storinnrykk fra hele verden neste år
11.–13. juni 2025 er Læringsmiljøsenteret vertskap for World Anti-Bullying forum, som er verdens største mobbekonferanse...
– SFO-studiet er både lærerikt og praksisnært
Bachelor i skolefritidspedagogikk var en av landets mest populære utdanninger i fjor. – Vi lærer mye nyttig, sier Birgit...
Meir leik i småskulen har gjeve gode resultat
Eit auka læringsutbytte og færre åtferdsutfordringar hjå elevane samt eit betre klassemiljø. Dette kan vere nokre av for...
Hvilken betydning kan barnehage, skole og SFO ha for sosial utjevning?
– Det har vært et spennende og lærerikt arbeid, sier professor Ingunn Størksen om å sitte i en regjeringsoppnevnt Eksper...
Lærere og forskere hjelper nyutdannede lærere med overgangen til praksis
Overgangen fra student til lærer eller barnehagelærer kan være krevende. I nye TV-sendinger får studenter og nyutdannede...
Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...
– Dagens oppdragelse gjør barna mindre robuste
Det er én ting som fungerer for å gjøre barn mer robuste, sier forsker.
Kan vi noen gang bli kvitt mobbing?
Andelen elever som opplever mobbing øker for andre år på rad. – Det er urovekkende, og uansett hvor godt vi jobber, vil ...
Mer lek for de yngste elevene på skolen
Tidlig læring danner grunnlaget for å klare seg godt i skoleløpet – men måten barna lærer på er også avgjørende.
Har utviklet digitale undervisningsopplegg om kompleksiteten i mobbing
Sammen med Learnlab har Læringsmiljøsenteret utviklet digitale ressurser for at skolene lettere kan involvere foreldre o...
Mobbing i barnehagen - kva veit me og kva kan me gjera?
Kva finst av kunnskap om mobbing i barnehagen og korleis blir fenomenet diskutert i den norske barnehagekonteksten? Fo...
Verdens største konferanse om mobbing til Norge
Aldri før har så mange barn og unge rapportert om mobbing i Norge. Internasjonalt er omfanget av mobbing også økende. Nå...
Innovasjonspris for verktøy som skal bedre klassemiljø
Verktøyet skal gi skoler viktig kunnskap om ensomhet, vennskap, uro og inkludering i klassen. For dette er Læringsmiljøs...
Fikk pris for forskning på barns bruk av medier og teknologi
Hun er en av Norges fremste tech-kvinner og en internasjonalt anerkjent forsker innen pedagogisk teknologi, barns lesing...
– Emosjonsregulering er avgjørende for læring
– Å beherske emosjonsregulering er viktig for å mestre læring, det sosiale samspillet og hvordan elevene har det med se...
– Foreldre kan ha en stor betydning i arbeidet mot digital mobbing
Et nytt internasjonalt forskningsprosjekt skal finne ut om foreldre kan ha en viktigere rolle enn tidligere antatt når d...
Hvilke roller inntar lærere, foreldre og elever under utviklingssamtaler?
En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) og Læringsmiljøsenteret ser nærmere på hva ...
Hvordan ser inkluderende praksis ut sett innenfra?
Et nytt forskningsprosjekt skal undersøke hvordan hovedsakelig barn og unge med særskilte læringsbehov og deres foreldre...