Forskningsprosjektet Les for meg handler om å vurdere barns lesing mens de leser engasjerende tekster høyt. Prosjektet har som mål å gi lærere mer kunnskap om sammenhengen mellom motivasjon og lesing. Barna gleder seg til å lese og skrive når de begynner på skolen, og gjennom dette opplegget tar vi vare på og bygger opp om denne gleden.
Les for meg er et forskningsprosjekt ved Nasjonalt lesesenter, UiS. Målet er å utvikle et verktøy som lærerne kan bruke for å være tettere på elevenes leseprogresjon. I tillegg ønsker forskerne i prosjektet at elevene skal være engasjert i lesingen mens de blir vurdert. Prosjektet gjennomføres i samarbeid med norske lærere og elever på første til fjerde trinn. Norges Forskningsråd har bevilget 12 millioner kr til Read to me, som skal foregå fra 2021-2025. Prosjektleder er Bente R. Walgermo. Les for meg er finansiert av Norges Forskningsråd.
Leseferdigheter og motivasjon henger tett sammen.

Filmer til foreldre
Du som forelder og foresatt har en viktig rolle når barnet skal lære å lese. Du kan bidra til å skape økt motivasjon, mestring og leseglede. I disse filmene finner du konkrete tips til hvordan du kan støtte barnet i lesingen hjemme.
Om Les for meg-prosjektet

Når en elev lærer å lese, forutsetter det motivasjon. Motivasjon og leseferdigheter henger tett sammen – både i den viktige starten og i den videre utviklingen. Til tross for dette blir motivasjon ofte sett på som noe ‘ekstra’ eller som en enkel belønning, og blir gjerne sett på som mindre viktig enn selve lesingen. For elever som synes lesing er vanskelig, er motivasjon derimot enda mer avgjørende enn for elever der bokstavene kommer lett. Forskningsprosjektet Les for meg utvikler et verktøy som motiverer eleven samtidig som læreren kartlegger elevens høytlesing.
Ressurser til bruk i klasserommet
I Les for meg prøver forskere og lærere ut en metode for å legge merke til hva eleven strever med, men uten at eleven får opplevelsen av å bli vurdert. I denne metoden får læreren to verktøy: ett verktøy for presist å legge merke til hva eleven strever med, og ett verktøy for å velge ut hvilken tilbakemelding man skal gi til eleven slik at denne får lyst til å lære og lese mer. De to verktøyene kommer i form av en sjekkliste og en tipsliste. Disse listene er særlig relevante for deg som jobber med barn på 1. til 4. trinn. Materiellet er under utprøving høsten 2024, og derfor er bare en kortversjon tilgjengelig foreløpig. Etter at materiellet er utprøvd, vil materiellet sammen med engasjerende lesebøker være tilgjengelig i form av en bokeske.
Under bildene "Sjekkliste for kartlegging" og "Tips til tilbakemeldinger" kan du også laste ned kortene som PDF-filer, i tillegg til at du finner den digitale boka "Alt du leser blir blanda med det du vet fra før" og en tegnefilm til bruk i klasserommet. Alle illustrasjoner i prosjektet er laget av prisbelønnet illustratør Øyvind Torseter.


Last ned tips til tilbakemeldinger og sjekkliste for kartlegging som PDF-fil her.
Lykke til med å skape motivasjon for lesing i klasserommet!
Digital bok: Alt du leser blir blanda med det du vet fra før
Denne boka kan du bruke for å vise at vi nesten alltid oppfatter og tolker ting vi leser forskjellig.
Lesing er tolking! Hva betyr det? Konkret vil det bety at en elev har forstått en tekst annerledes enn læreren, eller en annen elev - og at det er en bra ting.
Likevel er ikke alle tolkinger like sannsynlige, og det er noe som vi kan diskutere. Vi kan for eksempel spørre: Hvilke tolkinger har god forankring i teksten?
Kan teksten leses på flere måter? Tanken er at når eleven kan ha sin egen tolking av en tekst, og må begrunne denne, blir eleven en myndige leser.
Da eier eleven teksten gjennom tolkingen.
Forskningen i Les for meg
Vi gjennomfører flere systematiske litteraturgjennomganger for å kartlegge læreres tilbakmeldingspraksiser på høytlesingen til ulike elevgrupper. Funn fra disse systematiske litteraturgjennomgangene, sammen med øvrig forskning på lese- og motivasjonsfeltet, ligger til grunn for Les for meg-materiellet.
Det gjennomføres også flere studier i prosjektet:
En sjekkliste for vurdering og elevers høytlesing og en tips-liste til gode tilbakemeldinger er allerede prøvd ut blant 52 lærerne på Østlandet. Resultater fra utprøvingen viser at bruk av Les for meg-listene endrer læres har fokus når elever leser høyt og hvilke tilbakemeldinger de gir.
En stor utprøving av materiellet pågår høsten 2024 for alle lærere på 2. – 4. trinn i Lindesnes kommune. Her undersøker vi effekt av opplegget på både lærere og elever.
En konstruktiv-kritisk gjennomgang av hva de mest brukte kartleggingene måler og hvordan disse blir forstått av lærere.
Professor II Kathrine Ann Renninger er tilknyttet Les for meg-prosjektet i 20% stilling. Renninger er en ledende forsker på interessefeltet innen utdanning og har gjennom sine studier vist den fordelaktige rollen interesse har for elevers engasjement, læring og prestasjoner. Et sentralt funn i hennes arbeid er at interesse for lesing og læring kan vekkes for alle tema i alle faser av livet. I Les for meg-prosjektet utvikler vi et materiell for å styrke elevenes interesse for lesing mens de blir vurdert.
Les mer om forskningsprosjektet Read to me - enhancing teachers engaging progress hos Forskningsrådet.

Forskning av masterstudenter i prosjektet
Hva kjennetegner lettlestbøkene som engasjerer begynnerleseren - Siri Marie Rosnes
Det ligger et stort potensial i de første bøkene førsteklasselevene møter, men det har vært rettet lite oppmerksomhet rundt hvor engasjerende lettlestbøkene som begynnerleseren kan lese på egenhånd er. I forbindelse med Les for meg-prosjektet utvikles det nye lettlestbøker som har som intensjon å engasjere elevene mens de blir vurdert. Formålet med denne masteroppgaven er å bidra med kunnskap om hva som kjennetegner lettlestbøker som engasjerer begynnerleseren. Studien vektlegger elevenes stemme, da det er viktig at barn får ytre seg om områder som angår dem og at disse meningene blir hørt (FN-sambandet, 1989, artikkel 12). Dataene er samlet inn kvalitativt gjennom observasjoner og intervju med 7 elever på 1. Trinn som både leste bøker fra prosjektet og andre lettlestbøker fra sin respektive skole. Funn indikerer at når elevene skal lese en bok motiveres av: 1) interesse for temaet, 2) vanskegrad, 3) bilder, 4) valgfrihet og 5) gjenkjennelighet. Videre tyder funn fra observasjon av elevenes høytlesning at elevene lot seg engasjere av lettlestbøkene når: 1) bøkene ga litt utfordring, 2) men ikke var altfor vanskelige, 3) bøkene var i tråd med deres interesser og 4) hadde bilder som utvidet teksten.
Hele masteroppgaven kan du lese på UiS Brage.
Læreres arbeid med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing - Camilla Egeland

Formålet med dette mastergradsprosjektet var å undersøke i hvilken grad og hvordan lærere jobber med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing. Studien tar utgangspunkt i Mixed Methods Research (MMR). 117 lærere besvarte spørreundersøkelsen. I tillegg ble det gjennomført fire strukturerte intervju. Alle lærerne som deltok i studien, hadde i løpet av de fem siste årene jobbet på første trinn med begynneropplæringen i lesing og skriving.
Resultatene fra studien viser at ca. 90% av lærerne bruker observasjon av høytlesing som vurderingsform ukentlig eller daglig. Videre viser resultatene at særlig mange lærere ser etter sikker bokstavkunnskap, ordavkodingsstrategier og om elevene kan gjenfortelle/svare på spørsmål/samtale om tekst. Ut fra resultatene i denne studien kan det imidlertid se ut til at forståelse/mening som drivkraft i lesingen og leseflyt er elementer som er mindre i fokus når lærere observerer elevenes høytlesing. Funnene viser videre at tiltaket som går igjen når det gjelder å styrke elevenes mestringstro og interesse for lesing, er å tilpasse tekster og oppgaver til elevenes nivå. Det kan samtidig, ut fra resultatene i denne studien, se ut til at aspekter av motivasjon for lesing har potensiale til å spille en større rolle i leseopplæringen til de minste elevene.