Introduksjon til lese- og skrivevansker (MSP330)
Lesing og skriving er en forutsetning for et velfungerende demokrati med borgere som kan foreta valg basert på fakta og informasjon. Lese- og skriveferdigheter er således både en forutsetning for deltakelse og samtidig ferdigheter som kan skape klasseskiller sosialt og kulturelt. Å mestre skriftspråket har betydning for både læring, opplevelser, sosiale aktiviteter og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. Vansker med lesing og skriving kan gi alvorlige følger for både unge og voksne, og lese- og skrivevansker er en av de hyppigste årsakene til spesialundervisning i den norske skolen. I dette emnet vil studentene møte et helhetlig perspektiv på lesing og skriving og få forskningsbasert kunnskap om hvordan skolen så tidlig som mulig kan bidra til å utjevne forskjeller slik at elever i størst mulig grad skal oppleve å lykkes med lesing og skriving.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Emnekode
MSP330
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Ha forskningsbasert kunnskap om lese- og skriveutvikling
- Ha forskningsbasert kunnskap om sammenhengen mellom språklige ferdigheter og lesing.
- Ha kunnskap om ulike kartleggingsverktøy
- Ha kunnskap om sammenhenger mellom motivasjon og ferdighetsutvikling
- Ha forskningsbasert kunnskap om tiltak på individ og systemnivå
Ferdigheter:
- Kunne vurdere, analysere og begrunne relevante undervisningsopplegg, metoder og materiell i lys av en helhetlig tenkning om lese- og skriveopplæring
- Kunne bruke relevante undervisningsmetoder til å gi meningsfull og tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker
- Kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike metoder og materiell i arbeidet med lese- og skriveopplæring generelt og lese- og skrivevansker spesielt
Generell kompetanse:
- Kunne kommunisere om lese- og skrivevansker.
- Kunne legge til rette for at elever utvikler gode lese- og skriveferdigheter og blir skriftkyndige deltakere i skolen og på sosiale arenaer.
- Kunne forebygge, avdekke og avhjelpe lese- og skrivevansker og legge best mulig til rette for læring og deltakelse for elever med denne type vansker.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig oppgave | 1/1 | 2 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Omfanget av eksamen er på 3000 ord +/- 10%. Skriftstørrelse 12, linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning på campus (80%)
Vurdering av et kartleggingsverktøy av leseferdighet (1300 - 1800 ord)
Innlevering av 1 fagtekst (2000 ord +/- 10%) på et gitt tema og gi respons på to medstudenters tekster. Det gis veiledning på fagteksten.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Aline Alves-WoldFaglærer:
Bente Rigmor WalgermoFaglærer:
Hege RangnesFaglærer:
Vibeke RønnebergFaglærer:
Hilde Lowell GunnerudFaglærer:
Aline Alves-WoldFaglærer:
Åse Kathrine GjestsenStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Forelesninger, casediskusjoner, seminarer og refleksjonslogger.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer.