Viktig informasjon til eksterne sensorer ved UiS

Fra 01.01.2020 tar Universitetet i Stavanger i bruk en ny portal for oppnevning av eksterne sensorer og tildeling av oppdrag til disse.

Publisert Sist oppdatert

Den nye portalen innebærer en full digitalisering av disse prosessene, samt selve utbetalingen (bortsett fra refusjon av reiseutgifter). UiS ønsker på denne måten å fremstå som en mer profesjonell oppdragsgiver og samarbeidspartner.

For sensorene innebærer dette at man først vil få et varsel pr. epost med en forespørsel om oppnevning som sensor for en treårs periode. Denne eposten inneholder en lenke til pålogging til portalen. Selve påloggingen gjøres via ID-porten (dvs. Bank-ID, Bank-ID på mobil etc.). Sensor sjekker personalia og data om oppnevningen, og godkjenner denne.

I neste omgang vil man få tildelt et konkret sensoroppdrag. Her er prosessen tilsvarende, sett fra sensors ståsted, dvs. pålogging med utgangspunkt i epostvarsel, verifisering av personaldata og godkjenning av oppdrag/kontrakt.

Til slutt gjøres rapportering av utført sensur, også dette via portalen. Igjen er utgangspunkt et epostvarsel til sensor straks det er åpnet for rapportering.

De ulike operasjonene tar kun sekunder å utføre.

Fordelen for sensorene er at hele prosessen blir mer logisk og ryddig, samt enklere og raskere. Ikke minst vil utbetalingen av honoraret gå raskere. Persondata huskes av systemet, slik at disse kun må registreres én gang. Videre vil risikoen for at det oppstår feil underveis i prosessen, bli betraktelig redusert.

Samtidig med innføring av den nye portalen, vil sensorene bli engasjert som oppdragstakere i stedet for arbeidstakere med timelønn. En slik praksis er mer på linje med resten av UH-sektoren. Omleggingen medfører bl.a. bortfall av feriepenger, men dette blir fullt ut kompensert i form av høyere timesats.