Digital pedagogikk (SFP101)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
SFP101
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Digital teknologi er en sentral del av hverdagen for barn i dag, og gir både muligheter og utfordringer i barnas skolehverdag. Digital teknologi omfatter både digitale verktøy, ressurser og medier. Emnet gir studentene grunnleggende pedagogisk og didaktisk digital kompetanse, slik at de kan bruke digital teknologi for å støtte opp om barnas skaperglede, engasjement og utforskertrang og gi en god ramme for helhetlig utvikling og læring. I emnet inngår både praktisk arbeid med og utforsking av ulike digitale verktøy og ressurser. Diskusjon og drøfting av hvilke endringer, muligheter og utfordringer i det teknologirike læringsmiljøet som barn forholder seg til på sfo, skole og fritid er også sentralt. Emnet legger vekt på å anvende digital teknologi på en kritisk, reflektert og etisk forsvarlig måte for å stimulere barnas utforskende, kreative og skapende samhandling, og slik at barnas sikkerhet og trygghet på nett ivaretas.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om muligheter og utfordringer knyttet til digital teknologi i barns skolehverdag
- har kunnskap om ulike digitale verktøy og ressurser som kan brukes for å legge til rette for og inspirere til et godt leke- og læringsmiljø for alle barn samt støtte barnas skaperglede, engasjement og utforskertrang
- har kunnskap om hvordan digital teknologi kan brukes innenfor definerte læringskontekster til positive læringsopplevelser for barn på ulike aldersnivå
- har kunnskap om hvordan digital teknologi kan brukes kreativt for å gjøre barn til produsenter fremfor konsumenter
- har kunnskap om barns bruk av digital teknologi i fritidskontekst som et utgangspunkt for å utvikle digital dømmekraft
Ferdigheter
Kandidaten
- kan ta i bruk et spekter av forskjellige digitale verktøy og ressurser for å skape varierte læringsopplevelser innenfor trygge rammer, både inne og ute
- kan vurdere om og når bruk av digital teknologi er hensiktsmessig og foreta pedagogisk begrunnede valg
- kan vurdere og velge digitale verktøy og ressurser ut fra miljø- og bærekrafthensyn
- kan anvende digital teknologi på en kritisk, reflektert og etisk forsvarlig måte for å stimulere barnas utforskende, kreative og skapende samhandling, og slik at barnas sikkerhet og trygghet på nett ivaretas
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bruke digital teknologi på måter som støtter opp om fellesskap og inkludering, og som er tilpasset det enkelte barns forutsetninger, ferdigheter og interesser
- kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og kritisk reflektere rundt egen praksis
- kan vurdere hvilke digitale verktøy og ressurser som passer til ulike aktivitetsformer innenfor ulike pedagogiske kontekster
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Muntlig eksamen 30 minutter
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent.
- Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
- Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Arbeidskrav
Individuell refleksjonsnotat (1000-1500 ord) eller pod cast (10-15 min). Pod cast kan gjennomføres individuelt eller i par.