I dette samarbeidsprosjektet er målet å få oversikt over forskning og erfaring innen digitalisering i grunnopplæringen. Videre ønsker vi å bidra til mer enhetlig begrepsbruk, forberede et større forskningsprosjekt og bidra til bedre formidling av nyere forskning.
Kunnskapssenter for utdanning (ved UiS), Universitetet i Oslo og Høgskulen i Volda.
1. november 2021 - 30. november 2022.
Utdanningsdirektoratet
Elaine Munthe (UiS, prosjektleder), Ola Erstad (UiO, med-prosjektleder og leder for arbeidspakke 4), Morten Njå (UiS, leder for arbeidspakke 1 og 3), Sanna Forsström (UiS, leder for arbeidspakke 2), Øystein Gilje (UiO, leder for arbeidspakke 5), Synnøve Hedemann Amdam (HVO, prosjektmedlem), Synnøve Moltudal (HVO, prosjektmedlem).
Digitalisering i grunnopplæring: kunnskaper, trender og framtidig forskningsbehov - forkortet GrunnDig - har som mål å få oversikt over forskning og erfaring, bidra til mer enhetlig begrepsbruk, forberede et større forskningsprosjekt og bidra til bedre formidling av nyere forskning om digitalisering i grunnopplæringen i Norge.
Digitalisering er et komplekst og omfattende begrep, og digitalisering i grunnopplæring viser til prosesser på flere nivåer, fra klasserommet og opp til samfunnet som helhet.
Digitalisering av skolen har vært prioritert politisk og utviklet seg med stor fart de siste ti årene i Norge. Samtidig viser undersøkelser at det er stor variasjon i skolers planer, vektlegging og implementering og at det har vært store utfordringer for lærere og elever med innføring av ny teknologi i klasserommet. Det er dette landskapet GrunnDig skal utforske nærmere.
KSU-ansatte involvert i prosjektet:
Kunnskapssenter for utdanning
Kunnskapssenter for utdanning
Kunnskapssenter for utdanning