Her finner du en oversikt over alle disputaser som er gjennomført ved UiS i 2022.
Arkeologisk museum
Lise Johnsen (25. mai 2022)
Les omtale: Hva skjer i møtet mellom fagfolk og publikum på arkeologiske utgravinger?
Det helsevitenskapelige fakultet
Kjetil Hustoft (4. november 2022)
Voluntary and involuntary hospitalizations in acute psychiatric wards in Norway
Les omtale: Hvordan redusere bruken av tvang i psykisk helsevern
Per Poelhøi Bredmose (2. november 2022)
Kristin Jørstad Fredriksen (16. september 2022)
Psychotic depression and suicide risk - a mixed methods study
Les omtale: Disputas om selvmordsrisiko og psykosesymptomer
Oddveig Reiersdal Aaberg (26. august 2022)
Interprofessional Teamwork in Hospital Units: A human factors approach to patient safety
Les omtale: Disputas om teamarbeid og pasientsikkerhet i sykehus
Álvaro Fernández Quílez (27. juni 2022)
Neda S. Hashemi (6. mai 2022)
Alcohol-related Problems and Sick Leave. Do Attitudes towards Drinking matter?
Daniel Limi Cacic (27. april 2022)
Interactions between platelets and hematopoietic cells
Stig Bjønness (22. april 2022)
Brukermedvirkning og samvalg i døgnbehandling av ungdom med psykisk lidelse
Les omtale: Samvalg for ungdom med psykiske lidelser
Terese Johannessen (8. april 2022)
Exploring the role of managers in quality and safety work in nursing homes and homecare services – a multiple case study
Les omtale: Utviklet lederguide for kvalitets- og sikkerhetsarbeid
Torunn Beate Johannessen (12. mars 2022)
Patient safety and feeling of safety when telecare is used among home-dwelling older adults : A qualitative study
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Samita Wilson (6. desember 2022)
Lived experiences of children from Pakistani backgrounds with Child Protection Services in Norway: An interpretative phenomenological analysis study
Fifi Tjan Kvalsvik (4. november 2022)
Dietary behavior of home-living older adults: the role of environmental factors
Oddne Skrede (2. november 2022)
Agglomeration and performance in Norwegian tourism
Les omtale: Destinasjonar med vinterturisme lir mindre av sesongsvingingar
Ida Holth Mathiesen (10. oktober 2022)
Les omtale: – Elever ønsker anerkjennelse i møte med skolens rådgivere
Gurli Olsen (5. oktober 2022)
Marte Tonning Otterlei (29. september 2022)
Perspektiver på omsorgsovertakelser. En kvalitativ studie av foreldre og barnevernsarbeideres erfaringer med omsorgsovertakelsesprosesser med tilknyttede problemområder
Les omtale: Disputas om omsorgsovertakelser i barnevernet
Boshra Hejraty Namin (30.august 2022)
Hans Erik Haugvaldstad (31. mai 2022)
Enacting intermunicipal strategy: Multi-tranche strategizing in governance networks
Arve Lerum (7. april 2022)
Akuttsaker i barnevernet. En kvalitativ studie av barneverntjenestens praksis i akutte tvangssaker
Les omtale: Disputas om akutte barnevernssaker
Ayan Handulle (4. mars 2022)
Beyond fear of child welfare services : An ethnographic study among Norwegian-Somali parents
Les omtale: Hvorfor frykter norsksomaliere barnevernet?
Maria Gussgard Volckmar-Eeg (12. januar 2022)
Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Tia Tidwell (25. mars 2022)
Vebjørn Kvikstad (22. april 2022)
«Better prognostic markers for non-muscle invasive papillary urothelial caracinomas»
Nicolò Daniotti (25. april 2022)
«Bridge deck aerodynamics: A case study in full scale»
Helge Nordal (6. mai 2022)
«Modelling and simulation for intelligent maintenance»
Vebjørn Eikemo (10. mai 2022)
Mohammadreza Kamali (23. mai 2022)
«Materials for Well Integrity. Performance of Setting Materials for Well Cementing Operation»
Hui Cheng (25. mai 2022)
«Development of Advanced Numerical Tools for Dynamic Analysis of Aquaculture Structures»
Stian Penev Ramsnes (1. juni 2022)
Anissa Sukma Safitri (9. juni 2022)
«Low-temperature anaerobic wastewater treatment by granulated biomass»
Tora Aasland (16. juni 2022)
Les omtale: Tora Aasland tar doktorgrad ved UiS
Micheal Babatunde Oguntola (23. juni 2022)
«Efficient Optimization and Robust Value Quantification of Enhanced Oil Recovery Strategies»
Les omtale (engelsk): Defended his thesis on reservoir optimization
Rituka Jaiswal (24. juni 2022)
«Tools and Methodologies for Power Management in Smart Grids»
Marek Jan Janocha (30. juni 2022)
«CFD Simulations of Fluid-Structure Interactions of Cylindrical Subsea Structures at High Reynolds Numbers»
Abhijit Bhat Kademane (20. september 2022)
Fredrik Bjørheim (22. september 2022)
Les omtale (engelsk): Maintenance of ageing structures and mechanical equipment
Katja Håheim (7. oktober 2022)
Espen Enge (20. oktober 2022)
Panagiotis Aslanidis (8. november 2022)
«Experimental Reproduction of Wettability for Core Analysis»
Les omtale (engelsk): Understanding the initial wettability of reservoirs
Dhanya Therese Jose (21. november 2022)
«Secure and Privacy Driven Energy Data Analytics»
Mark Bogers (30. november 2022)
Trond Linjordet (8. desember 2022)
«A Critical Look at the Evaluation of Knowledge Graph Question Answering»
Bernardo Morais da Costa (9. desember 2022)
«Bridge aerodynamics in skew winds: Generalized buffeting load modelling and response analysis»
Andrzej Tunkiel (12. desember 2022)
«Prediction, Interpolation and Extrapolation of Drilling Data with Deep Learning»
Katherine Beltrán Jiménez (14. desember 2022)
Muhammad Naseer (16. desember 2022)
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Anders Otterbech Jølbo Myrset (18. januar 2022)
«From Act to Action: (Meta)pragmatic instruction with young EFL learners in Norway»
Les omtale: Hvordan kan syvendeklassinger lære mer avansert engelsk?
James Jacob Thomson (24. januar 2022)
«Metadiscourse in Upper Secondary English Essays: Exploring Genres in L1 and L2 Educational Contexts»
Les omtale: Hvordan når vgs-elever fram til leseren i engelskfaget?
Gølin Kaurin Nilsen (11. mars 2022)
«Substantivfrasens kompleksitetsutvikling i innlærerspråk: En konstruksjonsgrammatisk analyse av skriftlig produksjon fra A1- til B2-nivå»
Les omtale: Slik kan voksne lære norsk enklere og raskere
Maren Stahl Lerang (18. mars 2022)
«Instructional support in Norwegian classrooms. A multi-method and multi-informant approach»
Les omtale: Vil sette undervisningsstøtte på agendaen
Maren Stabel Tvedt (4. april 2022)
Les omtale: Hvorfor tenker elever i videregående skole på å slutte?
Lene Vestad (13. mai 2022)
Les omtale: Hvilken betydning har sosiale og emosjonelle ferdigheter for elevenes trivsel?
Anne Mette Færøyvik Karlsen (10. juni 2022)
«Læreres samtaler som mulighetsrom for læring – En kvalitativ studie av lærersamtaler i Lesson Study».
Les omtale: Hvordan kan lærere lære mer av å snakke med hverandre?
Helga Bjørke Harnes (9. desember 2022)
Les omtale: «Hva skjer når elever jobber med vanskelige historiske hendelser?»
Handelshøgskolen ved UiS
Maximiliaan W. P. Thijssen (17. juni 2022)
Human Capital Production in Childhood: Essays on the Economics of Education
Les omtale: Hvordan kan vi best støtte opp under ferdighetsutvikling hos barn?
Nur Yaldiz (12. mai 2022)
Andreas Østbø Fidjeland (28. januar 2022)
«Essays on the Economics of Education: Policies for Academic Transitions»
Les omtale: Hvordan forberedes barnehagebarn og elever på skole og utdanningsvalg?