FILIORUM-forsker med ny bok om etikk i barnehagen

Hvilke dilemmaer står barnehageansatte i som omsorgspersoner? Det er det sentrale temaet i en ny bok av Gunnar Magnus Eidsvåg, førsteamanuensis ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS og forsker ved FILIORUM.

Publisert Sist oppdatert

Kvinnelig barnehagelærer sitter og leker med fire barn ved et lavt bord
Barnehagelærere må ta mange etiske valg i sin arbeidshverdag.

Etikk i barnehagen – Syv samtaler om nærhet, omsorg og lykke tar for seg barnehagelæreres profesjonelle omsorgspraksis og drøfter omsorg i et etisk perspektiv. Syv erfarne barnehagelærere reflekterer over sin arbeidshverdag og hvilken rolle følelser spiller i omsorgen for barna.

Omsorgens mange sider

Bør ansatte bli glade i barna, eller kan en vise omsorg på tvers av følelser? Hvordan kan ansatte i barnehagen bli bedre til å vise omsorg og hvordan kan omsorgen fordeles rettferdig? Samtalene tar videre opp spørsmål om rettferdighet og drøfter sider ved ansattes maktbruk og barnas medbestemmelse. Er regler en forutsetning eller en hindring for omsorg?

- Boka legger vekt på å presentere barnehagelærernes erfaringer og løsninger på disse problemstillingene. I arbeid med barn stilles arbeidstakeren overfor mange ulike etiske dilemma. For å skape gode praksiser er det viktig å ha et bevisst og gjennomtenkt forhold til disse, sier forfatter Gunnar Magnus Eidsvåg.

Nyttig for praksisfeltet

Boka tar også for seg hvordan barnehageansatte må lære seg å stå i situasjoner hvor de opplever å ikke strekke til, og hvordan de tar vare på seg selv som omsorgsgivere. Hvordan arbeider de når det er for få ansatte til å dekke behovene som finnes eller når det er enkeltbarn som krever mye av de ansattes oppmerksomhet? Klarer de både å ta vare på barna og seg selv i slike situasjoner?   

Gjennom samtalene blir etiske teorier om omsorg belyst og utviklet slik at de kan får praktisk betydning for barnehagesektoren.

- Målet er at leseren kan tenke gjennom sin egen praksis i møte med barnehagelærerne i studien. Boka forsøker å sette ord på den tause kunnskapen de har. Denne kunnskapen rammes inn av ulike filosofers og pedagogers tilnærming til nærhet, omsorg og lykke, forteller Eidsvåg.

Etikk i barnehagen – Syv samtaler om nærhet, omsorg og lykke er resultatet av en studie gjort som et postdok-prosjekt ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger.

Tekst: Linn Skjei Bjørnsen

Kanskje er du også interessert i

Å oppdage at barnehagebarn strever med språket, er ikke nok for å sikre dem god hjelp

Mange barn som strever med språket, blir oppdaget i barnehagen. Men for at disse barna skal få riktig hjelp, må kartlegg...

Leik og lesing som satsing i barnehagen

Gjesdal kommune sette seg som mål å ha meir fokus på lesing og språkopplæring i kommunen sine barnehagar. Dette starta s...

En av tre foreldre oppgir at de leser ingen eller få bøker for barna sine

Høytlesing ser ikke ut til å være en så stor del av barndommen for alle norske barn som både forskere og mange foreldre ...

Spesialpedagogikk i barnehagen

Videreutdanningen Spesialpedagogikk i barnehagen gir barnehagelærere en helhetlig tilnærming til spesialpedagogikk. På d...

Informasjon til deltakere i Sprell

På denne siden finner du informasjon til deltakerne og barnehageansatte i Sprell på norsk, arabisk, litauisk og polsk./ ...

Sprell: Samtalebaserte lesepraksiser

I Sprell samarbeider forskere med barnehagelærere og foreldre om å utvikle flerspråklige digitale bildebøker for barn.

Da bøkene var «overalt», våknet barnas interesse for lesing

Praksisfortelling: I barnehagen var bøkene plassert i en egen lesekrok, og det var ganske sjelden at barna ba om å bli l...

Slik ble stellesituasjonen en språkarena i barnehagen

PRAKSISFORTELLING: Stellesituasjonen i barnehagen var typisk et sted der de ansatte kommuniserte med hverandre mens de f...

Utvikling av flerspråklige barns morsmål hjemme

Hvordan kan barnehagen støtte foreldrene?

Bokstavkjennskap, bokstavnavn og bokstavlyd

I barnehagen skal barna "utforske og gjøre seg erfaringer med ulike skriftuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver"...

Skap forventning og engasjement rundt lesinga

På glimrande vis skapar pedagogisk leiar Ingunn i Haugland Gardsbarnehage forventning og engasjement til tekstane i ”Bok...

Bokstavsommaren

I rammeplanen står det at ungar i barnehagen skal verta kjende med bokstavane, men mykje av ressursane og småbøkene bygg...

Suksess for SPrELL-prosjektet i Forskingsrådet

Forskingsprosjektet SPrELL ved Lesesenteret, UiS, har blitt tildelt 15 millionar kroner frå Forskingsrådets satsing på å...

Blogg: Skolestart: Se til barnehagene!

Barnehagene har lenge sett til skolen når de forbereder femåringene til skolestart. Vår oppfordring er at skolen også re...

"Mine to oldemødre" av Lisa Aisato

Boken kan brukes til å snakke om flere emner, den er mangfoldig og rik på de gode og store følelsene. I Fantoft Gård bar...

"Timothy mister seg sjølv" av Vegard Markhus

"Timothy mister seg sjølv" er engasjerande, morosam og rar.

"Hvem"-bøkene av Stina Wirsén

Handlingen i bøkene oppleves som veldig aktuell for barnegruppa.

"Buri and the marrow" av Henriette Barkow og Lizzie Finlay

Et spennende og nydelig illustrert eventyr som gir mange muligheter for å stimulere ulike deler av barnas språk. Vi har ...

"Habeen wanaagsan Guuleed" - God natt, Albert Åberg, av Gunilla Bergström

Ytre Tasta barnehage har hatt eit leseprosjekt retta spesielt mot dei tospråklege barna. Eit av måla var å involvere hei...

Skarpe tenner av Erna Osland

Boka "Skarpe tenner" blir i en barnehage brukt både i uformelle lesestunder og som inspirasjon for formingsarbeid og sam...