Stein Erik Hauge valgte lektorutdanning 8-13 med fordypning i nordisk for å kunne konsentrere seg om undervisning på ungdomstrinn og videregående.
Stein Erik Hauge fra Nærbø har hatt læreryrket i bakhodet som sin plan B hele tiden. For noen år siden jobbet han som lærervikar på Tryggheim ungdomsskule. Det var erfaringen som ble utslagsgivende for at B-planen ble førstevalget. Nå går Stein Erik Hauge på andreåret av lektor 8-13 med fordypning i nordisk.
Hvorfor ble det lektor med fordypning i nordisk?
Når det gjelder grunnen til at valget falt på nordisk, er det nok litt fordi jeg fikk øynene opp for norskfaget underveis og etter videregående, at det er et viktig fag. Og så liker jeg godt å lese, og greier meg godt når det gjelder skriving også. At det ble lektorprogrammet 8-13 handler både om at det er den aldersgruppen jeg ønsker å undervise, og at jeg har lyst til å drive undervisning på dette faglige nivået.
Hva var forventningene dine før du begynte?
Tenkte at det kom til å bli mye å gjøre, at det skulle bli litt stritt. Men det har faktisk gått veldig fint, det er ikke skremmende mye å gjøre, synes jeg. På lektor 8-13 har vi ikke så mye obligatorisk undervisning, noe som gir meg frihet til å beholde jobben jeg har som lærervikar ved Tryggheim ungdomsskule. Så jeg er veldig godt fornøyd med hverdagen slik jeg har mulighet til å organisere den.
Hva ønsker du å få ut av studiet?
Har lyst til at utdannelsen ganske enkelt skal gjøre meg skikket til å bli lærer, og så er det andre ting som er spennende med å ta utdannelsen– utvide horisontene litt- det liker jeg.
Har du noen planer for hva du ønsker å gjøre når du er ferdig med studiet?
Da skal jeg ut i arbeid. Har lyst ut i feltet, gleder meg til å være lærer på ordentlig, få en hakket mer stabil hverdag, med faste klasser, faste uker. Selv om det alltid er mer å utvikle seg innenfor, er man liksom litt mer i mål når man er ferdig utdannet.
Hvordan ser en typisk uke ut for din del?
Stort sett er jeg på ungdomsskolen og jobber hver dag, jeg leser litt på ettermiddagen, og er ikke så mye på campus egentlig. Det er ikke så mye av undervisningen som er obligatorisk, noe som gir meg en frihet jeg setter stor pris på.
Har du et stalltips til dem som lurer på å utdanne seg mot skolen?
Prøv deg som vikar på en skole før du starter på lærerutdanningen, det vil jeg absolutt anbefale. Å være vikar gir deg et bilde av hva som er hverdagen, et inntrykk av hva du kan forvente deg, som er greit å ta med i beslutningen rundt det å begynne på utdanningen.
Grunnskolelærerutdanning 5-10 Grunnskolelærerutdanning 1-7 Lektorutdanning 8-13 realfag
Derfor tar de en lærerutdanning
‒ Religionsstudiene har gitt meg ny innsikt og forståelse for hvordan folk tenker
Han er først og fremst opptatt av å utgjøre en positiv forskjell for dem han blir lærer for og ønsker å finne den rette ...
Blir lektor med fordypning i historie
Johann Odd Solheim Hamre lot historieinteressen styre valget inn mot lektor 8-13. Hamre er snart ferdig utdannet og klar...
‒ Glad jeg valgte denne retningen innenfor historiefaget
Karine Eieland har satt pris på valgfriheten innenfor lektorutdanning 8-13. Nå kan hun snart levere inn masteroppgaven i...
Lærte norsk som 21-åring, nå er hun snart ferdig grunnskolelærer med fordypning i matematikk
Thu Hien Nguyen Landrock brenner for matematikkfaget og gode læreopplevelser, helst når de to kan kombineres. Selv har h...
Jonas ble student i voksen alder – nå er han snart lektor for 8-13. trinn
Det var ikke enkelt å sette seg på skolebenken igjen med hus og to barn, men det gikk bra likevel. Nå er det ikke lenge ...
En aha-opplevelse fikk Andreas inn på lærerutdanningen
Det sto mellom pastor og grunnskolelærer 1-7. I dag er Andreas Lye glad det ble det siste.
Stine vil bli lærer på videregående. Hun tar lektorutdanning med fordypning i historie og engelsk
‒ Det er praksis tidlig i studiet. Det gjør at man kan raskt kan få føle på om det å bli lærer er det rette.
‒ Barnehagelærerutdanningen byr på gode variasjoner!
‒ Det var da jeg jobbet som ringevikar i barnehage ved siden av studiet at jeg oppdaget at jeg trives veldig godt med jo...
Barnehagelærerutdanningen gir henne mulighetene hun har ønsket seg
‒ Med dette vil jeg få mer ansvar og utfordringer. Lisemari Torgersen har bakgrunn fra arbeid som barne- og ungdomsarbei...
– Lab-arbeid er kjekt!
Møt Eirik Midbøe Lunde, lektorstudent med lidenskap for formidling av realfag.
- Lærerstudenter er som oftest veldig sosiale mennesker
Anav Patial Sivertsen ble overrasket over hvor bra og intimt studentmiljøet er i Stavanger da han flyttet hit, og liker ...
– Var lærer jeg egentlig skulle bli
28-åringen fra Stavanger er i gang med sitt femte og siste år som grunnskolelærerstudent. Hun ser fram til å undervise u...
Møt Christoffer – lektorstudent på tredje året
Christoffer Aagedal er en 22-åring fra Sola som er i gang med tredje året på lektorutdanningen. Han tar norsk som hovedf...
Kristine studerer barnehagelærer deltid
Det betyr at hun tar utdanningen over fire år i stedet for tre år.
– Valgte grunnskolelærerutdanning fordi jeg vil jobbe med noe som er givende
Emilie Barlie husker spesielt en lærer på ungdomsskolen som så det gode i alle, og det positive i så og si alle situasjo...
Lærerstudent Katharina har allerede fått drømmejobben
Hun er lærer på en barneskole hvor ungene elsker å lære.
Vil bli spesialpedagog eller forsker i barnehage
Barnehagelærer-student Caroline vil enten bli spesialpedagog i barnehage eller forsker innen barnehagefeltet.