De fremste fagmiljøene i landet, deriblant fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU), slår seg sammen for å heve kvaliteten på forskning innen spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
SpedAims mål er et NFR-prosjekt som har som mål å bedre læring, trivsel og motivasjon for barn med særskilte behov, gjennom spesialpedagogisk forskning av høy kvalitet.
Fem forskningsmiljøer deltar, fra universitetene i Oslo (vertsinstitusjon), Stavanger, Agder, Bergen og Nord.
SpedAims' hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løse fire viktige spørsmål innenfor spesialundervisning og inkludering – hvem, når, hva og hvordan. Forskningen er delt i to hovedtemaer, som hver tar for seg to av spørsmålene:
- Hvem trenger spesialundervisning, og når skal gis?
- Hva skal spesialundervisningen inneholde, og hvordan bør den gis?
Forskningen er oppdelt i ulike arbeidspakker, og Serap Keles, førsteamanuensis ved KSU, leder en av disse arbeidspakkene. Flere andre forskere fra Universitetet i Stavanger er med i dette prosjektet.
Relatert til prosjektet:
Systematisk kunnskapsoversikt om forskning i Norden på inkludering av elever med særskilte behov
- Kunnskapsoversikt: Forskning på elever med særskilte behov i Norden - en systematisk kartlegging
- Forskningsnotat: Kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov
- Levende kart/Evidence Gap Map: Inclusion of Children With Special Education Needs in the Nordic countries: An Evidence Gap Map of the Empirical Literature
- Info-artikkel: Oversikt over nordisk forskning om inkludering i skolen viser stor variasjon
KSU-ansatte involvert i prosjektet
Kunnskapssenter for utdanning