Engelsk språk og litteratur - årsstudium

Engelsk er det mest benyttede språket i internasjonale sammenhenger, samtidig som det er morsmål for flere hundre millioner mennesker. Årsstudium i engelsk språk og litteratur gir deg en allmenn innføring i engelsk språk og i engelskspråklig litteratur, kultur og samfunnsliv.

Sist oppdatert
Fakta
Varighet

1 år / 2 semestre

Studiepoeng

60

Antall studieplasser

40

Poenggrense

2023: Alle kvalifiserte søkere fikk tilbud om studieplass.

Søknadsfrist

15. april via Samordna opptak.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse

Spørsmål om opptak

opptak@uis.no

Linjeforening

FIKS

Gunvor studerer engelsk språk og litteratur bachelor

Om studiet

Hva kan du bli?

Studieplan og emner

Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Obligatoriske emner

    • En introduksjon til engelskspråklig litteratur

      Første år, semester 1

      En introduksjon til engelskspråklig litteratur (ENG115)

      Studiepoeng: 15

    • Innføring i engelsk språk

      Første år, semester 1

      Innføring i engelsk språk (ENG145)

      Studiepoeng: 15

    • Amerikansk litteratur og kultur

      Første år, semester 2

      Amerikansk litteratur og kultur (ENG175)

      Studiepoeng: 15

    • Engelsk fonetikk og fonologi

      Første år, semester 2

      Engelsk fonetikk og fonologi (ENG195)

      Studiepoeng: 15

Læringsutbytte

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Kunnskap

Etter å ha fullført dette studiet skal studenten ha kunnskap om

  • elementene i engelsk setningsoppbygging
  • struktur, språklig presisjon og tekstbinding i skriftlige tekster
  • det engelske lydsystemet, herunder intonasjonsmønstre og deres funksjoner
  • hovedforskjellene mellom britisk og amerikansk engelsk uttale, basert på modellaksentene Received Pronunciation (RP) og General American (GA)
  • viktige områder innen engelsk grammatikk, språkbruk, uttale og intonasjon som byr på problemer for norske engelskstudenter
  • de varierte litterære tradisjonene i USA og Storbritannia
  • forholdet mellom de engelskspråklige litterære tradisjonene og deres sosiale, kulturelle og historiske kontekst
  • de litterære, historiske og kulturelle rammeverkene, inkludert estetikk, tanker og retninger, som danner grunnlaget for engelskspråklig litteratur

Ferdigheter

Etter å ha fullført dette studiet skal studenten kunne

  • bruke variert og presist språk i ulike setningstyper og tekstbinding
  • bruke grammatisk terminologi på en korrekt måte til å beskrive engelsk grammatikk og språkbruk
  • lese og produsere fonemiske transkripsjoner, og forklare hvordan engelske lyder artikuleres
  • forklare de grunnleggende funksjonene engelsk intonasjon har, inkludert forskjeller mellom de to modellaksentene RP og GA
  • forklare hvorfor noen aspekter av engelsk uttale er vanskelige for elever/studenter med annet morsmål, spesielt norsk
  • analysere og forstå litteratur skrevet på engelsk fra ulike perspektiver, innenfor flere historiske perioder og litterære sjangere
  • tolke tekster gjennom nærstudier ved hjelp av relevante metoder og terminologi fra litterære studier
  • forklare den sosiokulturelle betydningen til de utvalgte tekstene og forfatterne
  • identifisere relevante retninger og bevegelser som skiller ulike litterære perioder i engelsktalende land gjennom historien

Generell kompetanse

Etter å ha fullført dette studiet skal studenten kunne

  • bruke varierte setningstyper og uttrykke seg på en tydelig, nøyaktig og konsis måte om engelsk språk, litteratur og kultur
  • bruke kunnskapen sin om engelsk fonetikk og fonologi til å forbedre sin egen uttale, til videre språk- og lingvistikkstudier og i undervisning
  • forstå hvordan engelske aksenter varierer og forandrer seg
  • forstå, diskutere og kontekstualisere tekster skrevet på engelsk
  • bruke korrekt akademisk språkbruk

Aktuelt fra Institutt for kultur- og språkvitenskap

Stenroos tildeles prestisjestipend til forskning på middelalderengelsk

Professor Merja Stenroos ved UiS er blitt tildelt det mest prestisjefylte stipendet fra EU, European Research Council (E...

Ph.d.-kurs: Introduksjon til meta-analyse

Påmeldingsfrist er 29. april. Kurset er for doktorgradsstudenter. Arrangør er Kunnskapssenter for utdanning, ved Univers...

Solveig Bergsliens pris for kritisk tenkning i skolen ‒ 2024

Påmeldingen har åpnet! Prisen har som formål å stimulere lærere og elever til å arbeide med kritisk tekning i undervisni...

Bærekraftdidaktisk verksted (BDV)

BDV er en tverrfaglig læringslab for bærekraftstenkning og grønn omstilling ved UH-fakultetet. Som et møtested med fokus...

Prosjektet «Fra elev til student» hjelper nye studenter med overgangen til ny tilværelse

Overgangen fra elevtilværelse til studentliv er ikke bare enkel. Studenter som ikke står løpet ut og tar eksamen er en u...

Ute med første norskskrevne lærebok om islam på snart tjue år

Islam har vært og blir stadig diskutert. Nå er Marianne Hafnor Bøe ved UiS er sammen med Mona Helen Farstad ved HVL boka...

Ny ressurs tilgjengelig for historiestudenter

Biblioteket gir nå tilgang til en ny nettbasert ressurs for studenter i historie og beslektede fagområder.

‒ Religionsstudiene har gitt meg ny innsikt og forståelse for hvordan folk tenker

Han er først og fremst opptatt av å utgjøre en positiv forskjell for dem han blir lærer for og ønsker å finne den rette ...

Oppretter ny pris for arbeid med kritisk tenkning i skolen

Lærere i ungdoms- og videregående skole i Rogaland inviteres til å utvikle og gjennomføre et undervisningsopplegg som ka...

Praksisemne for humaniorastudenter

Alle som tek ein bachelorgrad innafor dei humanistiske faga religion, historie, nordisk eller engelsk kan søke om å gå u...

Nytt forskningssenter for miljøhumaniora ved UiS

The Greenhouse ble etablert som en forskningsgruppe i 2017, og markerte seg raskt på verdensbasis som et ledende fagmilj...

Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole?

En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en be...

Feminisme trumfer miljø i TV-serien «Lykkeland»

De kvinnelige karakterene i «Lykkeland» får nye muligheter på grunn av det norske oljeeventyret. Men de negative miljøko...

Bli studentassistent ved DDV

Er du nysgjerrig på bruk av multimedial teknologi i barnehage og skole? Har du lyst å lære mer om dette og prøve deg som...

Pilotprosjekt resulterte i formidlingsopplegg

I samarbeid med Kulturtanken og Den kulturelle skolesekken har DDV utviklet et formidlingsopplegg til dataspillene "Embr...

The Greenhouse: Forskning

Informasjon om våre forskningsprosjekter og forskningsnettverk.

Vant tredjeplass i 'Holbergprisen i skolen' med veileder fra UiS

Nylig ble Holbergprisen i skolen 2022 delt ut. På tredjeplass er Sverre Stalsberg, avgangselev ved St. Olav videregående...

Europacupmester i håndball skriver master om garderobe-kultur

Sammen med håndballaget Nærbø vant UiS-student Lars Sigve Hamre Europacupen i helgen. Mot slutten av juni leverer han ma...

Kristianslyst skole er nyeste tilskudd i universitetsskolefamilien ved UiS

UiS inngikk høsten 2021 en avtale med Kristianslyst skole om å være universitetsskole i perioden fram til 2025.

– Nordisk er nesten litt eksotisk

Den ferske generalsekretæren i Senterungdommen les islandske aviser for å halde språkkunnskapane ved like.

Praksis er gull verd!

- Praksis gir meg en unik mulighet til å teste om dette er en vei å gå for meg når jeg skal ut i jobb etter studiene. Hi...

Data- og spillveileder for lærere

Har du lyst til å bruke data- og videospill i undervisning, men er usikker på hvilke spill som egner seg? Og kanskje øns...

Kontakten med elevene er det beste med jobben!

Torjus Dversnes har tatt lektor 8-13 med historie som fordypningsfag og nordisk som breddefag. I tillegg har han tatt år...

Hvordan tolker vgs-elever bilder av ulike kulturer i engelskfaget?

Cecilie Waallann Brown har undersøkt hvordan vgs-elever skaper mening i møtet med bilder fra ulike kulturelle sammenheng...

Fagside for Institutt for kultur- og språkvitenskap

Her finner du informasjon og nyttige lenker til vitenskapelige og fagrelevante kilder for forskning og studier innen hum...

Lærerstudenter og flerspråklige klasserom

Stadig flere norske klasserom preges av språklig og kulturelt mangfold. Wenche Elisabeth Thomassen har i sitt doktorgrad...

Seks nye professorar

Ved Institutt for kultur- og språkvitskap har heile seks personar fått opprykk eller blitt tilkjent professorkompetanse ...

Beverne som flyttet til Sverige

En digital utstilling følger historien om beverne som ble fanget i Norge for å settes ut i Sverige for 100 år siden.

Tre nye meritterte undervisarar ved UH-fakultetet

Professor Finn Arne Jørgensen (IKS) har saman med førsteamanuensis Tuula Skarstein (IBU) og førsteamanuensis Janne Fausk...

Back to Blood: Pursuing a future from the Norse Past

Korfor blir vikingar og norrøn fortid stadig meir populært?

Norrøn interesse førte til videospill-jobb

UiS-ansatte Roderick Dale hadde neppe sett for seg at han skulle bidra til å lage videospill da han studerte norrøn litt...

Hvordan beholde engasjement?

Andrew Hargreaves, professor II ved UiS, og Dennis Shirley, professor ved Boston College, holdt seminar om sin nye bok f...

Den ukjende historia til dei første nordmennene i Texas

Ei rekke nordmenn gjekk frivillig inn i sørstatshæren under den amerikanske borgarkrigen og kjempa med vitande vilje for...

Misjon, sild og urbanisering

Førstelektor Olav Tysdal ved Institutt for kultur- og språkvitenskap disputerer for graden dr. philos. ved Universitetet...

Menneske, meiningar og makter

UiS-forskarane Marianne Hafnor Bøe og Anne Kalvig er for tida aktuelle med ei ny lærebok i religionsvitskap.

PPU: Frå sveisar til lærar

Guro Garderhagen var sveisar. No er ho lærar.

Disputas: Nye språklege former spreidde seg med handelen

Kjetil V. Thengs disputerte for graden philosophiae doctor (ph.d) ved Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Stav...

Skal utforske og lære å ta i bruk digital teknologi i læringssituasjoner

Flere studier påpeker at det er et stort gap mellom hva lærerstudenter tilegner seg av digital kompetanse og hva slags b...

Lyses forskningspris til professorer i miljøhistorie

«Hvordan skal vi svare på de store miljøutfordringene, på lokalt, nasjonalt og globalt nivå? Det er viktig at vi stiller...

– Skoler bør bruke religiøse høytider i undervisningen

– Markering av ulike religiøse og kulturelle høytider kan bidra til å gjøre elevene til gode samfunnsborgere, mener reli...